مشاور حقوقی خانواده

مشاور حقوقی خانواده

حقوق خانواده یکی از بخشی‌های حقوق مدنی است  که حاکم بر روابط افراد خانواده مانند: زوج، زوجه، فرزند، پدر و مادر و مسائل مالی مربوط به خانواده همچون مهریه، نفقه و غیره است.

موضوع حقوق خانواده شامل مباحث مهمی مانند نکاح و انحلال نکاح است. در این مطلب به بررسی لزوم بهره‌گیری از مشاوره حقوقی خانواده می‌پردازیم.

حقوق خانواده چیست؟

مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره‌شده است همه جز حقوق خانواده است:

ازدواج ، الزام به ثبت ازدواج دائم ، اثبات رابطه زوجیت ، اخذ اجازه ازدواج دختر و ازدواج مجدد زوج

نفقه زوجه ، نفقه فرزند ، ترک انفاق ، تهیه مسکن ، تمکین و نشوز زوجه

استرداد جهیزیه ، تأمین دلیل جهیزیه و تأمین خواسته جهیزیه

فسخ نکاح ، موارد فسخ نکاح و تدلیس

مهریه، مهرالمثل، ممنوع‌الخروج کردن زوج، تأمین خواسته و توقیف اموال و اعسار

حضانت فرزند، اثبات نسب، حجر ، قیمومت ، نصب قیم ، عزل قیم ، رفع حجر ، حکم رشد

شروط ضمن عقد، شرط نصف دارایی ، اجرت‌المثل ، نحله

عسر و حرج، گواهی عدم امکان سازش ، طلاق توافقی ، طلاق رجعی ، طلاق بائن ، طلاق خلع ، طلاق مبارات و رجوع زوجین

مشاوره حقوقی خانواده کیست؟

مسائل و مشکلات خانوادگی معمولاً میان افراد خانواده و بدون دخالت قانون حل‌وفصل می‌شوند بااین‌حال در برخی موارد ممکن است شرایط بسیار پیچیده باشد و امکان ادامه زندگی برای زوجین فراهم نباشد یا فرزندان آن‌ها زندگی سختی را تجربه کنند. در چنین شرایطی ضروری است که از یک مشاور حقوقی برای حل مشکلات کمک بگیرید.

مشاوره حقوقی خانواده با مشاوره روانشناسی متفاوت است. در مشاوره حقوقی مسائل حقوقی و قانونی مشکلات موردبررسی قرار می‌گیرد و مشاور سعی می‌کند، راهنمایی‌های حقوقی کاربردی به افراد ارائه کند. اما در مشاوره با روانشناس مسائل روحی و روانی افراد مورد واکاوی قرار می‌گیرد. مشاور حقوقی باید دانش حقوقی داشته باشد و در این زمینه  دارای تحصیلات آکادمیک و یا تجربه باشد.

مشاوره حقوقی خانواده کسی است که اطلاعات کاملی نسبت به حقوق خانواده دارد و به دلیل تجربه خود می‌تواند به باز کردن گره‌های زندگی مشترک افراد کمک کند. مشاوره حقوقی خانواده امر مهمی است که می‌تواند در رفع مشکلات حقوقی اعضای خانواده مؤثر باشد و مانع از ورود ضررهای جبران‌ناپذیر احتمالی در آینده شود. افراد با مشاوره حقوقی می‌توانند به‌درستی تصمیم بگیرند و یک انتخاب مناسب داشته باشند.

حقوق و تکالیف زن و مرد

هر عضوی از خانواده حقوق و تکالیفی دارد. از فرزند گرفته تا پدر و مادر نسبت موظف به انجام وظایف خود است و در مقابل حقوقی هم دارد که سایراعضای خانواده باید به این حقوق توجه کنند و به رعایت آن اهتمام ورزند.

حقوق و تکالیف مرد و زن نسبت به هم شامل این موارد است:

– رابطه زناشویی و حس معاشرت متقابل.

_توجه به تربیت فرزندان و تلاش برای ایجاد یک فضای امن و مناسب برای رشد فرزندان

ریاست خانواده بر عهده خانواده است و در مقابل او موظف است نفقه همسر و فرزندانش را بپردازد. نفقه شامل خوراک، پوشاک و مایحتاج زندگی است.زن باید در منزل و محل سکونتی که زوج تعیین می‌کند،زندگی کند مگر اینکه اختیار انتخاب منزل به زوجه داده‌شده باشد. علاوه بر این زوج می‌تواند زن را از انجام کاری که به مصالح خانوادگی یا حیثیت زن آسیب می‌زند منع کند.

– زن می‌تواند در جهیزیه و دارایی خود هر تصرفی داشته باشد و مرد حق دخالت یا ممانعت ندارد.

یک نکته مهم در مورد حقوق و تکالیف این است که طرفین در زمان ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف مقتضای عقد نباشد در ضمن عقد ازدواج با عقد لازم دیگر داشته باشند.

اهمیت مشاور حقوقی خانواده

درصورتی‌که در رابطه با هر بخش از حقوق و تکالیف اعضای خانواده مشکلی ایجاد شود، آن‌ها می‌توانند برای احقاق حقوقشان از روند قانونی مسئله را پیگیری کنند. اما باید به یاد داشته باشید که قبل از هر اقدامی در اولین قدم حتماً از یک مشاوره حقوقی خانواده کمک بگیرید و با مشورت وراهنمایی‌های مشاور به‌درستی اقدام کنید. هرگز اهمیت مشاوره حقوقی خانواده را دست‌کم نگیرید و مطمئن باشید که باراهنمایی‌های یک وکیل حقوقی آگاه می‌توانید به‌خوبی از مشکلات عبور کنید و حتی مانع بروز مشکلات بیشتر در آینده شوید.

اکثر مراجعه‌کنندگان به سایت (سلمان احدی) سؤالات خانواده، سؤالات حقوقی خانواده و مسائلی را عنوان می‌کنند که قبلاً نیز عنوان‌شده‌اند ، با کمک سایت تمامی مردم می‌توانند بدون صدمه زدن به حریم شخصی یکدیگر به مطالعه سؤالات حقوقی دیگران از بخش سؤالات حقوقی و سؤالات خانواده بپردازند. امید است با مراجعه به‌عناوین‌مختلف سؤالات حقوقی بتوانید راهکار بخشی از مشکلات مربوط به خود را بیابید . 

سؤالات حقوقی خانواده و امور حقوقی خانواده یکی از متنوع‌ترین حوزه‌های حقوقی را به خود اختصاص داده است. سؤالات حقوقی خانواده ممکن است درزمینهٔ مسائل خانواده مطرح شود. به‌عنوان‌مثال، مسئله مطالبه مهریه و نفقه از مواردی است که بسیار در جلسات مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خانواده مطرح می‌شود. همچنین دریافت حضانت فرزندان نیز با توجه به شرایط گوناگون همواره مورد پرسش است.

سؤالات حقوقی خانواده

 سؤالات قبل از ازدواج برای سنجش میزان صداقت

1-صداقت در زندگی مشترک یکی از اصل‌های بسیار مهم برای داشتن یک رابطه سالم است. این ویژگی پایه‌های زندگی شمارا محکم می‌کند. پنهان‌کاری و دروغ به‌تدریج سبب دور شدن زوج‌ها و کم شدن صمیمیتشان باهم می‌شود. و احساس عشق و امنیت موجود در خانه را از بین می‌برد. شما می‌توانید با پرس‌وجو از دوستان و نزدیکان فرد مقابلتان و استفاده از مشاوره قبل از ازدواج به میزان صداقت او پی ببرید.

2-پس از محرز شدن عدم تمکین زوجه از سوی زوج توسط شورای حل اختلاف، آیا شورای حل اختلاف حکم الزام به تمکین صادر می‌کند یا دادگاه خانواده؟

شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوی تمکین ندارد و با توجه به ماده ۱۲ قانون شورای حل اختلاف با ارجاع دادگاه، شورا سعی در حصول سازش بین زوجین می‌نماید.

3-چه زمانی قاضي بدون رضايت شوهر زن را طلاق می‌دهد؟

ازنظر قانون طلاق در اختيار مرد است و نمی‌توان او را به طلاق مجبور کرد مگر در مواردي که قانون معين کرده باشدبه علت سوء رفتار مرد يا وجود عسر و حرج يا به علت عجز شوهر از دادن نفقه يا خودداري او از پرداخت نفقه و عدم امکان اجراي حکم دادگاه به الزام شوهر به دادن نفقه.خانمي که شوهرش چهار سال تمام مفقودالاثر باشد در اين موارد است که دادگاه بدون رضايت زوج صيغه طلاق را جاري می‌کند.

4-اگر زنی در خانه شوهرش باشد و تمکین نکند می‌تواند تقاضای نفقه دهد یا خیر؟

چنانچه ثابت شود که تمکین نمی‌کند ناشزه هست که در بیشتر مواقع نمی‌توان ثابت کرد که مستحق نفقه نخواهد بود.در صورت عدم تمکین زن، مهریه از او ساقط می‌شود یا نفقه؟

در صورت عدم تمکین زن، دادخواست از طرف زوج در دادگاه مطرح می‌گردد بنابراین در صورت ثابت شدن، نفقه به زوجه تعلق نمی‌گیرد ولی مهریه به وی تعلق می‌گیرد. 

تکلیف دادگاه به ارجاع زوجین به مشاوره

مطابق قانون حمایت خانواده، در تمامی موارد طلاق به‌جز طلاق توافقی، نیاز به داوری است. دادگاه در تمام موارد درخواست طلاق «به‌جز طلاق توافقی»، به دلیل ایجاد صلح و سازش باید موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه پس از بررسی نظر داوران، رأی صادر می‌کند و اگر نظر داوران را نپذیرد، با گفتن دلیل آن را رد می‌کند.طلاق توافقی نیازی به داوری و تعیین داور از سوی زن و مرد ندارد زیرا در طلاق توافقی، دادگاه مکلف به ارجاع زوجین به مشاوره خانواده است و درمکان‌هایی که مشاور خانواده وجود ندارد، مکلف به ارجاع به سازمان بهزیستی کشور جهت مشاوره زوجین است و مشاور باید نظر خود را به دادگاه ارائه کند.

ممنوع‌الخروجی مرد بابت مهریه چگونه است؟

زن برای دریافت مهریه می‌تواند از طریق دفترخانه رسمی اقدام نماید و مبادرت به صدور اجراییه نماید که پس از ابلاغ آن به زوج، زن می‌تواند تمام اموال منقول و غیرمنقول همسر را بازداشت نماید. اما امکان دارد در برخی موارد زن امکان دسترسی به اموال شوهر را نداشته باشد یا نتواند مالی را برای وصول طلبش معرفی نماید و مرد هم خود از معرفی اموالش خودداری نماید که در این شرایط می‌تواند دستور ممنوع‌الخروج شدن مرد را بدهد تا مرد به دلیل پرداخت نکردن مهریه و فرار از پرداخت امکان خروج از کشور را نداشته باشد و بتوان از این لحاظ مانع او شد.

در صورت استحقاق نفقه زن و استنکاف شوهر از پرداخت آن، آیا حاکم شرع می‌تواند طلاق را اجرا کند؟

درصورتی‌که زن  مستحق نفقه باشدومرد نفقه راپرداخت نکند یا خروج او از خانه شوهر به امر مرد بوده یا به جهت حفظ نفس بوده وحاکم شرع به این موضوع یقین حاصل کند  به شوهر امر می‌کند که یا فعلاً نفقه بدهد و یا طلاق دهد والا حاکم شرع طلاق می‌دهد. عدم پرداخت طلبهاى زن در رابطه با نفقه‌های سابق، موجب صحت طلاق نمی‌شود.

در راستای اطلاع ازنفقه می توانید به مقاله مطالبه نفقه و همچنین درخصوص  طلاق می توانید به مقاله طلاق از سمت زوج یا طلاق از سمت زوجه رجوع کنید.

 حکم مهریه در ازدواج دائم وموقت  

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که در ازدواج دائم و موقت وجود دارد بحث مهریه است. در ازدواج دائم تعیین مهریه ضروری است و اگر مهریه تعیین نشود ازدواج باطل می‌باشد. اما در ازدواج موقت لزومی به تعیین مهریه وجود ندارد و بدون مهریه نیز ازدواج موردقبول است.

 

شما میتوانید برای مشاوره تلفنی یا برای سپردن وکالت خود تماس بگیرید.

09120466204 وکیل سلمان احدی.

Rate this post

درباره سلمان احدی

همچنین ببینید

اذن خروج از کشور

اذن خروج از کشور.   یکی از دغدغه‌های بسیاری از زنان و دختران، بحث اذن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
تماس با ما (کلیک کنید)