نیم عشر دولتی

نیم عشر 

انواع نیم عشر 

به طور کلی نیم عشر به دو دسته دولتی و اجرایی تقسیم می شود که در ادامه به هر یک به تفصیل خواهیم پرداخت.

نیم عشر اجرایی

در این نوع محکوم علیه باید نیم عشر یا هزینه حق الاجرا را پرداخت کند که در دو صورت از پرداخت آن معاف می گردد:
در صورتی که تا ده روز بعد از صدور ابلاغ اجراییه بدهی خود یا مبلغ محکوم به را پرداخت کند.
در صورتی که با طرف دیگر دعوی ظرف ده روز توافق یا سازش کنند یا ترتیبی برای اجرای حکم قرار دهند.
همچنین در صورتی که تا قبل از ده روز بخشی از مبلغ محکوم به را پرداخت نماید به همان میزان از حق الاجرا دریافت نخواهد شد و اگر بعد از ده روز با محکوم له توافق یا سازش کنند یا ترتیبی برای اجرای حکم قرار دهند نصف حق الاجرا یا نیم عشر را باید پرداخت کند.

نیم عشر دولتی

نیم عشر دولتی و نیم عشراجرایی به مبلغ یک بیستم از کل مبلغ محکوم اطلاق می شود. برای محاسبه نیم عشر مهریه که بر مبنای سکه است باز هم یک بیستم از تعداد سکه ها به عنوان نیم عشر در نظر گرفته خواهد شد برای مثال برای 500 سکه نیم عشر یا یک بیستم آن معادل 25 سکه خواهد شد که از محکوم کسر خواهد شد

نیم عشر

نیم ‌عشر اجرایی چگونه محاسبه می شود؟

برای احتساب نیم ‌عشر و حقوق دولتی در پرونده های اجرایی به طریق زیر عمل می شود:
1-ابتدا موضوع لازم الاجرا را که اصل طلب به علاوه سود و جریمه تا تاریخ صدور اجرائیه اجرا می باشد را بدست می آوریم.
2-سپس جریمه تاخیر روزانه را که حاصل ضرب تعداد روزهای تاخیر با مبلغ جریمه تاخیر روزانه می باشد را بدست می آوریم.
3-دو عدد بدست آمده فوق را با هم جمع نموده و پنج درصد مبلغ بدست آمده که اصطلاحا نیم عشر نامیده می‌شود از مدیون (کسی که اجرائیه بر علیه او صادر شده است) دریافت می‌شود .
4-به حق ‌الوکاله نیز اگر جزو مدلول سند باشد حق الاجرا تعلق می گیرد که در اینصورت برای احتساب حق الاجرای آن باید مبلغ حق الوکاله نیز به اصل طلب افزوده شود.
همچنین اگر بدهکار قبل از تنظیم و امضاء صورتمجلس مزایده نسبت به پرداخت تمام بدهی خود اقدام نماید در این صورت نصف حق الاجرا وصول خواهد شد و در صورتی که بدهکار بعد از انجام مزایده نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نماید یا مورد مزایده به بستانکار واگذار شود علاوه بر نیم عشر حق مزایده نیز به آن افزوده خواهد شد.

اعسار در نیم عشر

در جایی که شما توانایی مالی برای پرداخت نیم عشر دولتی ندارید می بایست این موضوع را به قاضی اجرای احکام بازگو و ۲ شاهد نیز به جهت صحت ادعا خود ارائه دهید به واقع شما درخواست حکم اعسار از پرداخت نیم عشر دولتی از مبلغی که محکوم شده اید را به دادگاه پیشکش می نمایید.

شهود در اعسار نیم عشر دولتی

شهود با در دست داشتن کارت ملی یا شناسنامه برای ارائه دادن به قاضی در عین حال لب به سخن از شهادت باز می کنند بی این صورت که به فرض مثال می گویند فلانی N تومان دارایی دارد و از فلان منبع زندگی خود را می چرخاند و توانایی پرداخت مبلغ نیم عشر دولتی را ندارد. البته شایان ذکر است که باز هم تشخیص اعسار با دادگاه خواهد بود.

مقوم کردن درنیم عشردولتی 

 زن می‌تواند پرداخت نیم عشر دولتی را تقویم کند یعنی اعلام دارد که ارزش واقعی و دقیق مهریه مشخص نیست، که در این صورت باعث می شود معمولا بخش اندکی از مبلغ واقعی نیم عشر را واریز کنند. از این مرحله به بعد در صورت پذیرش اعسار زن، حکم محکومیت مرد به پرداخت مهریه صادر و رای جهت تایپ و ابلاغ می‌رود. این رای قابل تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدید نظر است البته با توجه به این‌که محکومیت پرداخت مهریه در بیشتر موارد بر اساس سند رسمی‌ عقدنامه صورت می‌گیرد، دادگاه تجدید نظر هم حکم دادگاه بدوی را تایید می‌کند و تنها موردی که می‌تواند مورد تجدید نظر خواهی واقع شود، بحث اعسار زن است که در اغلب موارد رای و نظر دادگاه بدوی تایید می‌شود.
اگر مرد به پرداخت مهریه محکوم شده و اعسار زن پذیرفته شده باشد، زن با مراجعه به دادگاه و بر اساس حکم تایید شده‌ای که به همسرش نیز ابلاغ شده باشد، تقاضای صدور اجرائیه می‌کند.

جلب به دلیل عدم پرداخت نیم عشر دولتی

مدنظر قرار دهید در رابطه با عدم پرداخت نیم عشر دولتی در ابتدا حکم جلب شما صادر خواهد شد بعد از آن راه حلی وجود خواهد داشت که آن هم این است که شما میبایست در رابطه با عدم توانایی در پرداخت نیم عشر دولتی تقاضای اعسار بدهید قاعدتاً قاضی اعسار شما را در صورت شواهد و قرائن وجود داشته باشد خواهد پذیرفت.

معافیت از پرداخت نیم عشر دولتی

برای معافیت از پرداخت نیم عشر دولتی باز هم باید بین دو دسته نیم عشر دولتی و نیم عشر اجرایی تفکیک قائل شده در نیم عشر اجرایی اگر محکوم علیه تا ۱۰ روز بعد از صدور ابلاغیه اجرایی بدهی اش یا همان مبلغ محکوم به را پرداخت کند یا با خواهان در مدت زمان ۱۰ روزه به توافق برسد ویا سازش کند در این صورت از پرداخت نیم عشر اجرایی معاف خواهد بود.
حال اگر بعد از  ۱۰ روز قسمتی از محکوم به را پرداخت کند به همان میزان حق الاجرا دریافت می گردد و یا فرض کنید اگر بعد از ۱۰ روز با طرف دعوا سازش کند در این جا به استناد ماده ۱۶۰ قانون اجرای احکام مدنی می بایست نصف نیم عشر را پرداخت کند. در نیم عشر دراهی برای پرداخت مهریه به دادگاه ارائه دهد همچنین اگر با همسرش توافق کرد می بایست نصف نیم عشر را پرداخت کند در غیر این موارد مذکور باید کل مبلغ نیم عشر دولتی را پرداخت کند.اگر تا ۳ سال پس از صدور اجراییه مشخص شود که مرد قادر به پرداخت بدهی خود بوده و این بدهی را پرداخت نکرده یا این‌که بخشی از اموال خود را پنهان کرده باشد، به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

ضمانت اجرای عدم پرداخت نیم عشر دولتی  مهریه

موضوع ضمانت اجرا در عدم پرداخت نیم عشر به این صورت بیان می گردد که اگر محکوم علیه نیم عشر را پرداخت نکند از اموال توقیف شده وی برداشته و به فروش گذاشته می شود و از محل فروش اموال پرداخت می گردد.
اگر مهریه خانمی ۵۰۰ میلیون تومان باشد و اموال توقیف شده از مرد ۴۰ میلیون تومان باشد در این صورت نیم عشر به چه صورت پرداخت می شود؟
به طور کلی نیم عشر بر مبنای ۵۰۰ میلیون تومان محاسبه می شود و از ۴۰میلیون تومان توقیف شده برداشته می شود قاعدتاً مبلغ کمی برای خانوم باقی خواهد ماند اما توجه کنید که نیم عشر دولتی در این صورت به نسبت و مقدار اموال توقیف شده از مرد محاسبه می گردد و پرداخت می شود اما در کل نیم عشر باید پرداخت شود.

اگر کسی مالی نداشت چگونه نیم عشر پرداخت می شود؟

سوال جالب و بحث بر انگیزی است مطابق با قانون اجرای احکام مدنی در تبصره ۱ ماده ۳۵ از تحلیل در این ماده متوجه خواهیم شد که اگر اموالی نداشت هر وقت مالی به دست آورد می توان استیفای او را از آن مال خواست.

آیا می توان نیم عشر دولتی را به صورت تقسیط پرداخت کرد؟

نیم عشر دولتی را میتوان به صورت قسطی پرداخت کرد و آن را تقسیط کرد. مخصوصا برای خانم هایی که باید بابت پرداخت مهریه غالباً رقم سنگینی را باید پرداخت کنند.
بنابراین بر اساس دادخواست اعساری که زوجه می‌دهد و می‌تواند با آوردن دو شاهد آن را اثبات کند بنابراین هزینه نیم عشر دولتی به صورت قسطی همانطور که مهریه به صورت اقساط پرداخت میشود مبلغ نیم عشر دولتی هم به آن اضافه می گردد که زوج باید آن را پرداخت کند.
بعد از اینکه در خصوص این پرونده حکم به صورت قطعی صادر شد و مقدار پرداخت نیم عشر هم مشخص گردید اگر طرفین با یکدیگر بعد از حکم قطعی سازش کنند در این صورت پرداخت نیم عشر دولتی به صورت نیم بها خواهد بود اگر طرف مقابل توانایی پرداخت نیم عشر را نداشته باشد دادگاه اقدام می‌کند و اموال او را توقیف می کند و یا حساب او را توقیف می کند.

 

 

 

Rate this post

درباره سلمان احدی

همچنین ببینید

اذن خروج از کشور

اذن خروج از کشور.   یکی از دغدغه‌های بسیاری از زنان و دختران، بحث اذن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
تماس با ما (کلیک کنید)