مطالبه وجه رسید عادی

مطالبه وجه رسید عادی

دادخواست مطالبه وجه رسید عادی، یکی از انواع مطالبه وجه است که به جهت آن‌که سند رسمی و یا لازم‌الاجرا برای طرح دعوی وجود ندارد، دارای پیچیدگی‌ها و دشواری‌های زیادی است که بهتر است برای گرفتن حق، از وکیل مالی و یا وکیل چک استفاده شود. در این مقاله، اصول مطالبه وجه بر مبنای رسید عادی شرح داده می‌شود.

رسید عادی سندی است که به‌موجب آن، فردی یا افرادی به فرد یا گروهی دیگر بدهکار گردیده و باید بدهی خود را در تاریخی معین و یا بر اساس زمان مطالبه پرداخت نمایند. رسیدهای عادی برخلاف سندهای رسمی و یا سندهای لازم‌الاجرا، از حمایت قانونی زیادی برخوردار نیستند.

انواع رسید عادی

در زیر انواع رسیدهای عادی که می‌توان بر اساس آن‌ها دادخواست مطالبه وجه مطرح نمود، ذکرشده است:

1-فاکتور فروش: فرد صادرکننده فاکتور بر مبنای این رسید عادی و نیز اثبات تحویل کالاها، می‌تواند وجه آن‌ها را مطالبه نماید.

2-رسید معمولی: شامل یک برگه است که در آن فردی اقرار به بدهی خود به شخص دیگر نموده است.

3-رسید واریز وجه به‌حساب و یا کارت عابر بانک: در این حالت، پرینت حساب بانکی با مهر بانک برای اثبات واریز وجه الزامی است.

4-مطالبه وجه بر اساس قرارداد: در قراردادهای خریدوفروش و یا قراردادهای کارگزاری و … معمولاً یکی از شروط، نقل‌وانتقال وجه است که در صورت عدم ایفای تعهد شخص متعهد می‌توان دادخواست مطالبه وجه بر اساس قرارداد را به مرجع قضایی صالح ارائه داد.

مطالبه وجه رسید عادی

وجود شاهد برای انتقال وجه به‌صورت دستی: سخت‌ترین حالت اثبات طلب همین حالت است که باید یا شاهد معتبر و یا اقرار خود مدیون برای وجود دین وجود داشت باشد.

مراحل دادخواست مطالبه وجه رسید عادی

در اولین مرحله، خواهان باید با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک، دادخواست مطالبه وجه رسید عادی خود را ثبت نماید. مدارک لازم برای ثبت این دادخواست، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه و مدارک مربوط به اثبات طلب از خوانده است.

پس از ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف (مطالبه وجه زیر ۲۰ میلیون تومان) و یا دادگاه (مبالغ بالای ۲۰ میلیون تومان) صالح، قاضی با شنیدن ادله طرفین، اقدام به صدور رأی می‌نماید.

در صورت محکومیت خوانده، اموال وی توقیف‌شده و یا در صورت نداشتن اموال می‌بایست محکوم‌علیه، دادخواست خود را قبل از اجرای حکم به دادگاه تقدیم کند، تا بدهی وی قسط‌بندی شود.

نکات حقوقی مطالبه وجه رسید عادی

۱-در مطالبه وجه بر اساس رسید عادی، امکان استفاده از قرار تأمین خواسته بدون خسارت احتمالی وجود ندارد. در مبالغ بالا و یا درزمانی که احتمال می‌رود، که فرد خوانده اموال خود را جابجا کند، بهتر است از خسارت احتمالی برای توقیف اموال استفاده شود که بسته به نظر قاضی معمولاً بین ۱۰ تا ۵۰ درصد ارزش خواسته هست.

۲-رسید عادی قابل نقل‌وانتقال نیست. بنابراین، در این نوع دعوی، صرفاً خواهان اصلی یعنی کسی برگه رسید عادی به نام اوست، حق تقدیم دادخواست دارد و می‌تواند صرفاً شخص مدیون را طرف مقابل دعوی قرار دهد.

۳-چنانچه در رسید عادی، تاریخ سررسید بدهی مشخص نشده باشد، برای دریافت خسارت تأخیرتأدیه باید به صورت قانونی مطالبه طلب انجام‌شده باشد. یعنی درصورتی‌که خواهان برای گرفتن طلب خود به خوانده اظهارنامه داده باشد، می‌تواند از تاریخ اظهارنامه تقاضای تاخیرتادیه نماید.

اظهارنامه مطالبه وجه برای رسید عادی

مطالبه وجه رسید عادی

در موضوع اظهارنامه می‌نویسید:

اظهارنامه مطالبه طلب به‌موجب سند عادی

در خلاصه اظهارنامه می‌نویسید:

مخاطب محترم

با سلام و دعای خیر، احتراماً به تجویز ماده ۱۵۶قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مطالب ذیل رسماً و قانونا به شما ابلاغ می‌گردد:

نظر به اینکه اینجانب به‌موجب رسید عادی مورخ ………………………. مبلغ ……………………… ریال از شما طلبکارم و حضرتعالی تابه‌حال اقدام به پرداخت دین خود ننموده‌اید، لذا با ارسال این اظهارنامه به شما ابلاغ می‌شود ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از ابلاغ این اظهارنامه نسبت به پرداخت دین خود اقدام نمایید وگرنه اینجانب برای احقاق حق به مراجع قضایی مراجعه خواهم نمود و شما مسئول پرداخت کلیه خسارات وارده خواهید بود.

با احترام

 

سپس فرم بالا را به دادسرا تحویل خواهید داد.

۴-در خصوص رسید اصل بر عدم تضامن خواهد بود ولو آنکه زیر برگه رسید عادی امضاء متعلق به افراد دیگری نیز درج گردد مگر آنکه به‌صراحت قید شود به غیر مدیون اصلی شخص دیگری پرداخت وجه رسید عادی را تضمین نموده است .

نمونه دادخواست مطالبه وجه با توجه به رسید عادی

خواهان: مشخصات طلبکار

خوانده: مشخصات بدهکار

تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ … ریال بانضمام کلیه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات دادخواست: فتوکپی مصدق رسید عادی مورخ …

ریاست محترم دادگاه

با سلام و عرض ادب

احتراماً اینجانب … خواهان دعوا. مبلغ … ریال از خوانده محترم طلبکار می‌باشم. لازم به ذکر است که از خوانده محترم رسید کتبی موجود است که مؤید ادعای اینجانب می‌باشد که فتوکپی مصدق آن نیز به پیوست تقدیم گردیده است.     نظر به‌مراتب یادشده و امتناع نامبرده از پرداخت بدهی خود تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ طلب بانضمام کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

مطالبه طلب به استناد بارنامه:

بارنامه یکی از نمونه هزاران رسید عادی است که به استناد آن می‌توان طلب خود را بابت حق‌الزحمه حمل‌ونقل مطالبه کرد.باید توجه داشت که خواهان(طلبکار) به استناد بارنامه می‌تواند دریکی از این دو محل طرح دعوی نماید:۱-محل اقامت خوانده(مدیون)۲-محل تحویل و تسلیم بار.

نمونه آراء در مورد مطالبه وجه

عنوان می گردد جهت جلوگیری از طولانی شدن مطالب فقط خلاصه آرای قضایی ذکر می شود و خوانندگان محترم می توانند برای مشاهده کامل آراء روی شماره ها کلیک کنند:

1-نمونه رای شماره یک

مرجع صالح در دعوای مطالبه وجه بابت حق سختی کار:

هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر از طریق هیات های تشخیص و حل اختلاف رسیدگی و حل و فصل خواهد شد. بنابراین دعوای مطالبه وجه بابت حق سختی کار در صلاحیت این مرجع است.

2- نمونه رای شماره دو:

مطالبه وجه پرداختی به دستور شخص ثالث

چنانچه خواهان به دستور شخصی، مبلغ معینی را به حساب خوانده واریز کرده باشد، شخص آمر می تواند استرداد آن وجه را از خوانده مطالبه کند و خواهان در دعوی مطالبه وجه از خوانده، ذینفع محسوب نمی شود، بلکه باید طلب خود را از شخص آمر دریافت کند.

مستندات قانونی مرتبط با دادخواست مطالبه وجه با توجه به رسید عادی

1-نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

شماره نظریه: ۷/۹۳/۱۴۱۹ شماره پرونده: ۹۳-۰۲۶-۰۸۶۹ تاریخ نظریه: ۱۳۹۳/۰۶/۱۸

در خصوص پرونده‌ای خواهان مطالبه وجهی از شخص خوانده را می‌نماید که در حین رسیدگی شخص ثالث تعهد می‌کند در مدت معینی طلب خواهان را پرداخت نماید و دادگاه مبادرت به صدور گزارش اصلاحی می‌نماید. آیا گزارش اصلاحی صادره مبنی بر تعهد شخص ثالث بر پرداخت طلب خواهان صحیح می‌باشد؟ و بر اساس گزارش اصلاحی صادره می‌توان در صورت استنکاف شخص ثالث اعمال ماده ۲ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی کرد؟

تعهد شخص ثالث مبنی بر پرداخت طلب خواهان از خوانده ضمن گزارش اصلاحی فرض قسمت اول، فاقد اشکال قانونی است. ولی به نظر می‌رسد با توجه به ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، اعمال ماده مذکور فقط در مورد محکوم‌علیه ممکن است و قابل تسری به شخص ثالث نیست.

2-ماده ۲۶۵ قانون مدنی:

هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون اینکه مقروض آن چیز باشد می‌تواند استرداد کند.

باوجوداین دادخواست که ازنظر قضایی کامل می‌باشد اما درهرحال با توجه به متفاوت بودن هر پرونده و دارا بودن نکات و ظرایف خاص خود لذا این دادخواست شمارا از مشاوره با وکیل بی‌نیاز نمی‌نماید.

برای مشاوره حقوقی یا تخصصی در مورد نحوه نگارش رسید عادی و نیز چگونگی مطالبه وجه رسید عادی با گروه تحقیقاتی ما تماس بگیرید.

 

4.5/5 - (38 امتیاز)

درباره سلمان احدی

همچنین ببینید

تصفیه شرکت ها

تصفیه شرکت به چه معنی است؟ برای شروع مطلب با این موضوع مطالب را آغاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
تماس با ما (کلیک کنید)