افت قیمت خودرو در تصادفات
خسارتی که در تصادفات به خودرو وارد میشود به 2 نوع خسارت مستقیم و خسارت غیر
مستقیم تقسیم میشود:
خسارت مستقیم، خسارتی است که به بدنه و تجهیزات خودرو وارد میگردد، اما در بعضی از
تصادفات، به علت شدت حادثه، ارزش خودرو به شکل قابل توجهی کاهش پیدا میکند.
سوال اصلی این است که آیا بیمه برای افت قیمت خودرو مبلغی پرداخت می کند
قوانین کامل خسارت افت قیمت ، چه کسی مسئول افت قیمت خودرو است؟
1- نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه در مورد دریافت افت قیمت خودرو از شرکت بیمه
چنانچه خودروی شخص زیاندیده علاوه بر خسارات وارده به بدنه آن، براساس تأیید کارشناس متحمل افت قیمت عرفی ناشی از تصادف باشد، از باب تسبیب، کاهش قیمت خودرو قابل مطالبه است.
شماره نظریه: ۷/۱۴۰۲/۴۰۶
شماره پرونده: ۱۴۰۲-۶۸-۴۰۶ح
تاریخ نظریه: ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
استعلام
با عنایت به اینکه در بیمهنامههای مربوط به خودرو به طور کلی خسارت مالی قید شده و عنوان «افت قیمت خودرو» درج نشده است و با توجه به اینکه شرکتهای بیمه مکلف به پرداخت خسارتهای مستقیم میباشند و در خصوص «افت قیمت خودرو» حق بیمهای از بیمهگذار دریافت نمیکنند، از پرداخت خسارت مربوط به افت قیمت خودرو خودداری میکنند. خواهشمند است پاسخ دهید:
اولاً، آیا شرکتهای بیمه در راستای خسارت مالی مکلف به پرداخت افت قیمت خودرو از محل بیمه اجباری شخص ثالث میباشند؟
ثانیاً، آیا «افت قیمت خودرو» از محل بیمه بدنه نیز قابل پرداخت است؟
ثالثاً، شخصی که از محل بیمه بدنه خسارت مالی خودروی خود را دریافت کرده است، آیا میتواند همچنان خسارت وارده را از راننده مسبب حادثه و از محل بیمه شخص ثالث مطالبه کند و یا آنکه از مصادیق خسارت مضاعف است و قابل مطالبه نمیباشد؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
اولاً، به موجب بند «ب» ماده یک قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵، خسارت مالی زیانهایی است که به سبب حوادث مشمول بیمه موضوع این قانون به اموال شخص ثالث وارد شود؛ لذا خسارت مربوط به کسر قیمت خودرو نیز نوعی خسارت مالی محسوب میشود؛ بویژه آنکه، ماده ۲ قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشی از تصادفات رانندگی مصوب ۱۳۴۵ نیز کاردانهای فنی راهنمایی و رانندگی و پلیس راه را به تعیین میزان خسارات وارده به وسیله نقلیه، اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمتی که در نتیجه تصادف حاصل میشود، مکلف نموده است. همچنین ماده ۲ قانون صدرالذکر تمامی دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون را مکلف کرده است وسایل نقلیه خود را در قبال خسارات بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه به اشخاص ثالث وارد میشود، حداقل به میزان مندرج در ماده ۸ این قانون نزد شرکت بیمهای بیمه کنند؛ لذا چنانچه خودروی شخص زیاندیده علاوه بر خسارات وارده به بدنه آن، بر اساس تأیید کارشناس متحمل افت قیمت عرفی ناشی از تصادف باشد، از باب تسبیب، کاهش قیمت خودرو قابل مطالبه است.
ثانیاً، اطلاق عبارت «خسارت مالی» مذکور در تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵ با لحاظ بند «ب» ماده یک این قانون، شامل «افت قیمت خودرو» نیز میشود و بر این اساس، محدودیت پرداخت خسارت مقرر در این تبصره شامل «افت قیمت خودرو» نیز میشود؛ با عنایت به تصریح حکم مقنن محدودیت مذکور در این تبصره، هم شامل شرکت بیمه است که بیمهنامه شخص ثالث را صادر کرده و هم راننده مسبب حادثه.
ثالثاً، به موجب بند ۷ ماده ۵ آییننامه شماره ۵۳ در خصوص شرایط عمومی بیمهنامه بدنه وسایل نقلیه زمینی مصوب ۹/۱۲/۱۳۸۴ شورای عالی بیمه، خسارت کاهش ارزش (افت قیمت) موضوع بیمه؛ حتی اگر در اثر وقوع خطرات بیمهشده باشد، تحت پوشش بیمهنامه بدنه نیست؛ مگر آنکه وفق صدر این ماده، در بیمهنامه یا الحاقیه آن به نحو دیگری توافق شده باشد.
رابعاً، وفق بند ۱۴ آیین نامه یادشده، بیمهگر در حدودی که خسارت وارده را قبول یا پرداخت میکند، در مقابل اشخاص مسوؤل حادثه یا خسارت قائممقام بیمهگذار خواهد بود؛ بر این اساس، در فرض سؤال شخصی که از محل بیمه بدنه خسارت مالی وارد بر خودرو را دریافت کرده است، نمیتواند همین خسارت را از محل بیمه شخص ثالث از راننده مسبب حادثه مطالبه کند؛ مگر آنکه میزان خسارت وارده به خودرو بیش از مبلغ پوشش بیمه بدنه باشد که در این صورت نسبت به مازاد، در حدود تبصره ۳ ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵، حق مطالبه وی از محل بیمه شخص ثالث باقی است.
2-نظریه دوم که بیشتری رواج دارد:
خسارت افت قیمت، خسارت مالی غیر مستقیم است که بیمه گذار، موظف به پرداخت آن است. البته، در حال حاضر، صرفا برخی از شرکت های بیمه، افت قیمت های خودرو ناشی از تصادف، را پرداخت می کنند.
در همه سوانح رانندگی از قبیل تصادف، تصادم، واژگونی، آتش سوزی و یا سایر سوانحی که خسارت مالی برای افراد و یا اشیا ثالث داشته باشد، همه این خسارات مالی با داشتن بیمه ثالث قابل جبران میباشد. سایر خساراتی که به خودروی مقصر وارد شود نیز بر اساس بیمه بدنه خودروی مقصر حادثه پرداخت میشود
برای جبران خسارات وارد شده به وسیله نقلیه فرد مقصر، بیمه بدنه میتواند کمک مهمی برای وی باشد. بیمه بدنه بر اساس پوششهای اصلی و پوششهای اضافی که دارد میتواند جبران خسارات وارد شده را پرداخت نماید. سقف تعهدات بیمه بدنه بر اساس پوشش های بیمه نامه بدنه بوده و در زمان خسارت شرکت بیمه بر اساس بیمه نامه شما خسارات وارد شده را جبران میکند.
نظریه کارشناس برای افت قیمت خودرو
برای اینکه بدانیم یک خودور در تصادف چقدر خسارت دیده و چه میزان افت قیمت داشته است
حتما نیاز به نظر کارشناسی دارد، چراکه در کاهش قیمت خودور در تصادف چند عامل مهم تاثیر گذارند:
قیمت خودرو
سال ساخت خوردو
بخش آسیب دیده
خودرو داخلی یا وارداتی
سابقه خسارت
میزان خسارت
نیاز یا عدم نیاز به تعویض
رنگ شدگی و…
عوامل موثر در محاسبه افت قیمت خودرو
۱-سن خودرو
همزمان با افزایش سن خودرو میزان افت قیمت هم افزایش مییابد اما این میزان افت برای همه سالها یکسان نیست:
سال اول: ۱۲ درصد
سال دوم: ۱۸ درصد
سال سوم: ۲۱ درصد
همانطور که میبینید میزان افزایش افت خودرو در سالهای مختلف به صورت کاهشی میباشد.
۲-میزان کارکرد خودرو
کارکرد استاندارد برای هر خودرو در هرسال را میتوان در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر در نظر گرفت. در صورتی که یک خودرو کارکردی کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر در سال داشته باشد این خودرو را میتوان خودروی کمکار دانست و در صورتی که کارکرد بیش از ۳۰ هزار کیلومتر باشد یک خودروی پرکار محسوب شده و افت قیمت خودرو بسیار شدیدتر خواهد بود.
۳- میزان تخفیفات بیمه
مهلت اعتبار بیمه خودرو برای خریداران یکی از مسائلی است که دارای اهمیت بسیار زیادی است. در صورتی که خودرو فاقد بیمهنامه معتبر باشد معمولاً به مبلغ بیمه جدید از قیمت آن کسر خواهد شد. البته که مسئله میزان تخفیف بیمه نیز در افت قیمت تاثیر بسزایی خواهد داشت.
۴-رنگشدگی قطعات خودرو
اگر قطعات مختلف خودرو در صورتی که دارای رنگشدگی باشند از قیمت خودرو کسر خواهد شد. بعضی از قطعات در خودرو دارای اهمیت بیشتری هستند و افت قیمت ناشی از آنها بیشتر از سایر قطعات است.
برای اطلاع دقیقتر به لیست زیر توجه کنید :
– رنگشدگی گلگیر: ۲ الی ۳ درصد
– رنگشدگی درب: ۳ الی ۴ درصد
– رنگشدگی صندوق: ۳.۵ الی ۴.۵ درصد
– رنگشدگی کاپوت: ۴ الی ۵ درصد
لازم بهذکر است هر تعویضی، بهطور میانگین یک درصد بیشتر از افت قیمت رنگشدگی، از قیمت خودرو میاندازد.
۵- رنگ خودرو
در مورد رنگ خودرو باید این نکته را گوشزد کنیم که خودروهایی که رنگهای پرطرفدار دارند، مثلاً سفید، نقرهای و یا مشکی (در ایران)، این خودروها به دلیل اینکه مشتری بیشتری دارند، در محاسبه افت قیمت خودرو، نسبت به خودروهایی با رنگهایی که طرفدار چندانی ندارند، کمتر دچار افت میشوند.
۶-تصادف سنگین
در محاسبه افت قیمت خودرو بهطورمعمول تصادف سنگین باعث خواهد شد خودرو دارای افت شدیدتری گردد. برای مثال تصادفهایی که باعث میشود بخش اعظمی از خودرو دچار رنگشدگی شود و یا شاسی خودرو دچار ضربدیدگی بشود میتواند افت قیمت بسیار زیادی را برای خودرو ایجاد نماید.
۷-آپشنهای خودرو
آپشنهایی که بر روی سیستم خودرو بهصورت پیشفرض و در کارخانه نصبشدهاند هم در قیمت خودرو موثر هستند اما باید سالم باشند و در صورت ایراد در کارکرد هریک از آپشنها قیمت خودرو افت خواهد داشت. همچنین آپشنهای اضافهای که توسط دارنده خودرو بر روی خودرو نصب میشود باعث افزایش قیمت خودرو میشود.
بر اساس قانون بیمه شخص ثالث تمامی هزینههای تعمیر و تعویض هر سانحه رانندگی از قبیل تصادف و یا تصادم و واژگونی و آتش سوزی و سایر سوانحی که در بیمه نامه آورده شده بر اساس نظر کارشناس، میزان خسارت محاسبه و توسط شرکت بیمه پرداخت میگردد. اما خسارت ناشی از افت قیمت در تعهدات شرکتهای بیمه نیست و تقریبا هیچ شرکت بیمهای این مورد را تحت پوشش قرار نمیدهد و باید از طرف شخص مقصر پرداخت شود.
پس از ثبت شکایت، قاضی شورا قرار کارشناسی را صادر کرده و بعد از پرداخت هزینه کارشناسی، کارشناس افت قیمت خودرو به بررسی پرداخته و میزان افت را محاسبه میکند. بعد از آن، مالک خودروی آسیبدیده، دادخواست مطالبه خسارت میکند.
همانطور که گفته شد راننده خودروی مقصر مسئول جبران افت قیمت خودرو است و برای همین شرکت بیمه مسئول پرداخت این خسارت نیست.بنابراین اگر فرد متضرر درخواست دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو در اثر تصادف را داشته باشد، باید برای تامین خسارت خود به شورای حل اختلاف مراجعه کند.
برای برآورد میزان خسارت افت قیمت بعد از ثبت دادخواست، کارشناس مربوطه تعیین شده و با ملاحظه خودرو و یا تصاویر مربوط به خسارات، کارشناس میزان خسارت افت قیمت را محاسبه میکند. بعد از این که خسارت برآورد شده توسط کارشناس اعلام شد، مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر به دادگاه یا شورای حل اختلاف ارائه میکند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر خسارت وارد شده کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد رسیدگی به خسارت توسط شورای حل اختلاف رسیدگی می شود و خسارات بالای ۲۰ میلیون تومان برای رسیدگی به دادگاه ارجاع داده میشوند. فرد زیان دیده با پیگیری پرونده از طریق دادگاه میتواند به خسارت افت قیمت خودروی خود دست پیدا کند.
نمونه آرا درمورد افت قیمت خودرو
1- رای شماره یک
در دعوی به خواسته مطالبه خسارات وارده به خودرو، خسارت ناشی از افت قیمت خودرو نیز قابل مطالبه است؛ زیرا این خسارت، عدم النفع محسوب نمی شود و خسارتی است که از ناحیه مقصر در حادثه، مستقیما به خواهان وارد شده است.
مستندات:شماره دادنامه قطعی :
9509970224300172
تاریخ دادنامه قطعی : 1395/02/22
درخصوص دعوی م. و. بطرفیت الف. الف.ب. بخواسته مطالبه مبلغ 56/700/000ریال بابت خسارات وارده به خودروی متعلق به خواهان بشرح دادخواست تقدیمی دادگاه باتوجه به مجموع محتویات پرونده ملاحظه نظریه کارشناسی که حکایت از تقصیر خوانده در وقوع تصادم و نهایتا ورود خسارت به اتومبیل خواهان گردیده است و با عنایت به اینکه حسب نظریه کارشناسی مبلغ بیست و هشت میلیون ریال بابت خسارت وارده مستقیم تعیین گردیده و خوانده نیز دفاع موثری بعمل نیاورده لهذا دادگاه خواسته خواهان را به میزان بیست و هشت میلیون ریال محرز دانسته مستندا به مواد 198-515 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به الزام خوانده به پرداخت مبلغ اخیرالذکر و نیز پرداخت خسارات دادرسی را درحق خواهان صادر و اعلام مینماید و اما در خصوص مبلغ مازاد بر مبلغ مزبور نظربه اینکه مازاد را کارشناسی به عنوان افت قیمت تعیین نموده و خسارت مزبور خسارت ناشی از عدم النفع محسوب و قابل مطالبه نمیباشد لذا مستندا به تبصره یک ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد نسبت به مازاد صادر و اعلام میگردد و اما درخصوص دعوی بطرفیت خوانده علی اکبر نژاد بائی به لحاظ عدم توجه دعوی به استناد بند 4 ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر و اعلام میگردد رای صادره حضوری است ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است .
رئیس شعبه 210 دادگاه حقوقی تهران – علی اصغر کردستی
رأی دادگاه تجدیدنظر استان
درخصوص تجدیدنظرخواهی آقای م. و. ازدادنامه شماره296-94/4/2 صادره ازشعبه 210 دادگاه عمومی تهران درخصوص قرار رد دعوی نظربه اینکه دادگاه محترم بدوی خسارت وارده به خودرو وخواهان را درخصوص افت قیمت با این استدلال که افت قیمت خسارت عدم النفع می باشد قرار رد صادر نموده استدلال دادگاه منطبق با مقررات نبوده وخسارت ناشی از افت قیمت عدم النفع محسوب نمی گردد و خسارتی است که ازناحیه مقصر درحادثه مستقیما به خواهان وارد شده وازمصادیق عدم النفع وتبصره یک ماده 515 قانون آیین دادرسی محسوب نمی گردد وعلاوه بر آن مطابق ماده 9 قانون آیین دادرسی کیفری هرگونه خسارتی که دراثر ارتکاب جرم به مجنی علیه وارد شود قابل مطالبه می باشد ازاینرو دادگاه اعتراض معترض را درخصوص قرارداد صادره راجع به خسارت افت قیمت وارد تشخیص ومستندا به ماده 353 قانون آیین دادرسی مدنی قرار معترض عنه را نقض وپرونده راجهت رسیدگی به ماهیت دعوی به شعبه صادرکننده رای اعاده می نماید رای صادره قطعی است.
شعبه 43 دادگاه تجدید نظر استان تهران – رئیس و مستشار
بهزاد سعادت زاده- رسول بهلولی
2-رای شماره 2
خسارت افت قیمت خودرو ناشی از تصادف؛ به منزله خسارت عدم النفع تلقی نمی شود؛ بنابراین با تحقق شرایط مطالبه خسارت؛ افت قیمت قابل مطالبه است.
مستندات: ماده 515 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی-
شماره دادنامه قطعی : 9409982163500148
تاریخ دادنامه قطعی : 1394/12/18
رای دادگاه بدوی
درخصوص دعوی الف. الف. بطرفیت الف. ا. بخواسته مطالبه مبلغ 105/000/000ریال بابت خسارات وارده به اتومبیل ت. به شماره … بشرح دادخواست تقدیمی دادگاه با توجه به مجموع محتویات پرونده و مدارک ابرازی حسب نظریه کارشناس استناد ورود خسارت به لحاظ بی احتیاطی خوانده و نیز ارزیابی خسارات وارده در مجموع خواسته خواهان را به میزان 55/000/000ریال موجه و ثابت دانسته مستندا به مواد یک و دو قانون مسئولیت مدنی و مواد 198و 515 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به الزام خوانده به پرداخت مبلغ 55/000/000ریال بابت خسارات مستقیم وارده و نیز خسارات دادرسی را در حق خواهان صادر و اعلام مینماید و اما در خصوص مازاد بر مبلغ مزبور نظربه اینکه مازاد بر مبلغ مزبور را کارشناس به عنوان افت قیمت خودرو ارزیابی نموده و خسارت ناشی از افت قیمت خسارت ناشی از عدم النفع محسوب و حسب تبصره یک ماده 515 قانون اخیر الذکر خسارت ناشی از عدم النفع قابل مطالبه نمیباشد لهذا درخصوص مازاد حکم به بی حقی خواهان صادر و اعلام مینماید واما درخصوص دعوی بطرفیت آقای علی ا. به لحاظ عدم توجه دعوی به استناد بند 4 ماده 84 قانون مارالذکر قراررد دعوی صادر و اعلام میگردد رای صادره حضوری است ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است % رئیس شعبه 210 دادگاه حقوقی تهران – علی اصغر کردستی
رأی دادگاه تجدیدنظر استان
درخصوص دادخواست آقای الف. ا. فرزند ه. بطرفیت آقایان الف. فرزند ع. و ع. فرزند م.ج. هردو الف.ب. بخواسته تجدیدنظرخواهی از دادنامه شماره271-94/4/13 صادره از شعبه210دادگاه عمومی حقوقی تهران که بموجب این دادنامه تجدیدنظرخوانده ردیف اول به پرداخت مبلغ 55/000/000ریال به عنوان جبران خسارات وارده به اتومبیل تویوتا سواری درحق تجدیدنظرخواه محکوم ومبلغ 50/000/000ریال دیگر به عنوان افت قیمت اتومبیل براثر حادثه تصادف با این استدلال که این خسارت عدم النفع محسوب وخسارت عدم النفع حسب ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی قابل مطالبه نیست لذا حکم به بطلان دعوای تجدیدنظرخواه صادرگردیده است حالیه با توجه به محتویات پرونده واینکه افت قیمت حاصله ازتصادف به اتومبیل هرگز به عنوان خسارت عدم النفع تلقی نمی گردد بلکه خسارتی است که دراثر تقصیر راننده مقصر حادثه حادث شده وامری مشخص ومسلم است ولذا این دادگاه تجدیدنظرخواهی را وارد تشخیص وبه استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن صدور حکم نقض قسمت دوم دادنامه به استناد مواد اول ودوم قانون مسئولیت مدنی تجدیدنظرخوانده آقای الف. ا. را علاوه برخسارت موضوع دادنامه فوق به پرداخت مبلغ 50/000/000ریال به عنوان جبران خسارت وارده ناشی از افت قیمت اتومبیل براثر تصادف وبه استناد ماده 515 قانون آیین دادرسی مدنی به پرداخت مبلغ 5/575/000ریال به عنوان خسارت دادرسی درمرحله در حق آقای الف. الف. محکوم می نماید اما با توجه به اینکه تجدیدنظرخوانده ردیف دوم آقای ع. سمتی در دعوا ندارد به استناد مواد 84 و89 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوای تجدیدنظرخواهی نسبت به وی صادر واعلام می گردد رای صادره قطعی است .
مستشاران شعبه 43 دادگاه تجدیدنظراستان تهران
سید ابوالحسن قاسمی – محمد حسین عبداللهی
پوشش کامل خسارت افت قیمت خودرو با تهیه پوشش اضافی بیمه بدنه
درصورت وقوع تصادف رانندگی و ورود آسیب شدید به خودرو، هنگام فروش ممکن است ماشین افت قیمت بالایی داشته باشد. در این صورت مالک خودروی آسیب دیده متحمل ضرر چشمگیری خواهد شد. بهمنظور جلوگیری از بروز این مشکل شرایطی بهمنظور جبران خسارت افت قیمت خودرو در نظر گرفته شده است. در این مقاله شرکت بیمه آسماری با شرایط، روشها و نحوه اقدام برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو آشنا شدیم. بهطورکلی جبران این خسارت برعهده فرد خاطی است؛ اما با تهیه پوششهای اضافی هنگام خرید بیمه بدنه خودرو میتوان همه یا بخشی از این خسارت را توسط بیمه جبران کرد.
لایحه دفاعیه افت قیمت خودرو
در لایحه دفاعیه افت قیمت خودرو کارشناسان مقرر شده در جهت تعیین میزان افت قیمت به این نکته توجه می کنند که آیا خودروی مذبور قبلا هم تصادف داشته است یا خیر و نظر کارشناسی خود را اعلام می کنندچنانچه برآورد خسارت به علت سانحه توسط کارشناس صورت پذیرفت، فرد شاکی باید دادخواست مطالبه زیان به طرفیت مالک خودرو مقصر را به دادگاه یا شورای حل اختلاف ببرد.
لزوم گرفتن مشاوره در لایحه دفاعیه افت قیمت خودرو:
در حالت کلی در نظر داشته باشید که مسئله افت قیمت خودرو در تصادف به سبب مبهم بودن قوانین مربوط به آن کمی سخت و پیچیده است. از این رو استفاده از یک وکیل یا مشاور مجرب می تواند بسیار کارساز باشد. یکی از مهمترین مسائلی که در این خصوص وجود دارد هزینه های دادرسی و کارشناسی است. بر اساس قانون مقصر ضامن پرداخت این هزینه ها می باشد. از این رو در صورتی که متضرر برای تامین دلیل و … هزینه ای پرداخت کرده باشد می تواند از طریق مسیر حقوقی این هزینه ها را نیز از مقصر مطالبه کند. در نهایت به این موضوع نیز توجه داشته باشید که استفاده از مسیر شورای حل اختلاف بسیار طولانی و شاید فرسایشی باشد. از این رو بهتر این است که با توافق شرایط افت قیمت خودرو در تصادف و پرداخت آن را تعیین کنید.