الزام به تحویل مبیع

الزام به تحویل مبیع:

الزام به تحویل مبیع

در قراردادهای خریدوفروش و به‌اصطلاح مبایعه‌نامه‌ها، مبیع یا همان مال مورد معامله می‌بایست توسط فروشنده به خریدار تحویل گردد. در برخی از قراردادها، فروشندگان از تحویل مال به دلایل گوناگون خودداری می‌کنند. در چنین شرایطی دادخواست الزام به تحویل مبیع راهکاری برای رسیدن حق به خریدار است.

در این صفحه، در مورددعوی الزام به تحویل مبیع و نیز نحوه طرح و رسیدگی به آن مطالبی ذکرشده است.

در برخی موارد، علی‌رغم آنکه خریدار به‌تمامی تعهدات خود عمل نموده، فروشنده به دلیل سود بیشتر و به گمان این‌که بتواند با فسخ یا راضی کردن خریدار به قبول فسخ، مال مورد معامله را به قیمت بیشتری بفروشد، از تحویل آن خودداری می‌نماید.

روند پیگیری الزام به تحویل مبیع:

الزام به تحویل مبیع

الزام به تحویل به مبیع در چنین شرایطی بر اساس رویه‌های موجود در دادگاه‌ها دارای سه سرنوشت است:

رویه اول که رویه غالب می‌باشد، بر اساس مواد ۲۲، ۴۶، ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت، فردی را صالح برای طرح دعوی الزام به تحویل می‌داند که مالک مال مورد معامله به‌حکم سند رسمی است. بنابراین، چنانچه میان طرفین قولنامه یا مبایعه‌نامه تنظیم‌شده باشد، خریدار قبل از دعوی الزام به تحویل مورد معامله می‌بایست دعوی الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح نماید.

رویه دوم، به قولنامه یا مبایعه‌نامه وجاهت و اعتبار قانونی بخشیده و بر اساس مواد ۱۰، ۲۱۹، ۲۲۰، ۳۳۸، ۳۳۹ و ۳۶۲ قانون مدنی، دعوی خریدار را برای الزام به تحویل می‌پذیرد.

رویه سوم : راهی بینابین را در پیش گرفته اند. عقیده ی این گروه این است که هر چند وقوع عقد بیع با تحقق ایجاب و قبول و سایر شرایط قانونی، امری مسلم است، اما از تکلیفی که ماده 48 قانون ثبت برای محاکم تعیین نموده نیز نمی توان چشم پوشی کرد. پس با وصف عدم پذیرش سند عادی در محاکم ، خواهان باید وقوع عقد بیع را با توسل به دلائل دیگری از جمله اقرار خوانده یا شهادت شهود به اثبات برساند. در اینصورت مشکلی در پذیرش دعوی وی وجود نخواهد داشت .

در حال حاضر دادخواست الزام به تحویل ملک با ارائه ی بیع نامه یا سند رسمی و یا هر دو قابل انجام است.

هزینه دادرسی پرونده الزام به تحویل مبیع چقدر است؟

هزینه دادرسی دعوای تحویل مبیع

دعوای الزام به تحویل مبیع از جمله دعاوی مالی است. بنابراین هزینه ی دادرسی آن تابع دعاوی مالی خواهد بود:

چنانچه مبیع مال غیرمنقول باشد، بهای خواسته بر اساس قیمت منطقه ای و بهای معاملاتی ملک تعیین می شود.

اگر مبیع مال منقول باشد.

خواهان دعوی می‌بایست دادخواست الزام به تحویل مبیع را در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نماید. مدارک لازم برای ثبت این دادخواست، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی مبایعه‌نامه یا سند و سایر مدارک است.

نکات حقوقی دعوای الزام به تحویل مبیع:

1-چنانچه، خوانده دعوی الزام به تحویل مبیع مالک سند رسمی نباشد، باید تمامی ایادی بالادست آن تا رسیدن به مالک سند رسمی طرف مقابل دعوی قرار گیرند.

2-چنانچه، فروشنده از تحویل مبیع بر اساس باشد، اگر ارزش مال بیش از 20 میلیون تومان باشد، سه و نیم درصد ارزش مال و اگر ارزش مال کمتر از 20 میلیون تومان دو و نیم درصد ارزش خواسته باید به عنوان هزینه دادرسی پرداخت گرددحوه طرح دادخواست الزام به تحویل مبیع

قرارداد خودداری نماید، خریدار می‌تواند از حق حبس استفاده نموده و مبلغ مربوط به تحویل مبیع را تا زمان تحویل پرداخت ننماید.

3-چنانچه پس از حکم دادگاه، تحویل مبیع ممکن نباشد و یا فروشنده از این کار خودداری نماید، خریدار می‌تواند فسخ قرارداد را از دادگاه بخواهد.

4-الزام به تحویل مبیع، یکی از پیچیده‌ترین دعاوی مالی است که طرح آن حتماً نیازمند وکیل است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود با بهترین وکیل مالی یا بهترین وکیل ملکی در دسترس خود، مشاوره حقوقی تلفنی و یا حضوری نمایید.

تعدادی ازسوالات، در خصوص تحویل مبیع وپاسخ آنها:

1-باسلام
بنده یک واحد آپارتمان پیش فروش خریده ام ودادخواست تحویل مبیع داده ام قاضی پرونده به علت توقیف ملک توسط معارضین سایر واحدها رای به عدم استماع داده .لطفا جهت راهنمایی کمک بفرمایید.

پاسخ:

با سلام مطابق رویه قضایی موجود صدور حکم به تحویل مبیع منوط به تنظیم سند رسمی و یا صدور حکم به الزم به تنظیم سند رسمی است که در خصوص پرونده شما با توجه به توقیف ملک ، مقدور نیست می بایست ابتدا در خصوص رفع توقیف های موجود روی ملک اقدام کنید .

2-با سلام در سال 68 پدرم در ازای گرفتن پروانه چاه آبیاری در ملکی که قناتش رو به خشک شدن بود با قراردادی که فرمانده پاسگاه محل هم امضاء مالکین و قرارداد رو در حضور همه تائید و مهر کرده قرار شده بعد از گرفتن پروانه چاه توسط پدرم که بعنوان نماینده هم بهش وکالت داده بودند قرار شده ملک از 96 سهم آب به 104 سهم تبدیل شود و 8 سهم آب به پدرم واگذار کنند بعد از پایان کار مالکین به تعهد و بیع خود عمل نکردند آیا بعد از 28 سال با در دست داشتن قرارداد میتوانم حقم را بگیرم لازم به ذکر است پدرم 9ساله فوت کرده و حدود 20 سهم آب ملک مذکور معامله شده است.

پاسخ:

بله می توانید در صورتی که تا الان اقدامی انجام نداده اید و حکمی در این خصوص صادر نشده است.
در صورت نیاز به مشاوره بیشتر شما می توانید با بنده ویا همکاران محترم جهت مشاوره و سایر امور مرتبط تماس حاصل دارید.

3- عرض سلام
۳ ماه پیش خانه ای خریداری کرده و قسط اولش را پرداخت نموده ایم قسط های بعدی که قرار بود وام تعلق بگیرد بنا به دلایلی طول کشیده که قصور از طرف صاحب ملک میباشدو قرار بر این بود که کلید خانه را ۱۵ روز پیش تحویل ما بدهد که قبول نمیکند ،تا تاریخ محضر برسد بعد کلید بدهد داخل قول نامه تاریخ تحویل کلید برای ۱۵ روز پیش میباشد.
تکلیف چیست ممنونم

در ابتدا می بایست قولنامه مطالعه شود اما در چنین مواقعی معمولادادخواست الزام به انجام تعهد و مطالبه خسارت می تواند چاره ساز باشد.

جهت مشاوره تلفنی و یا واتساپی با شماره 09120466204 تماس حاصل فرموده.

4.7/5 - (4 امتیاز)

درباره سلمان احدی

همچنین ببینید

تصفیه شرکت ها

تصفیه شرکت به چه معنی است؟ برای شروع مطلب با این موضوع مطالب را آغاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
تماس با ما (کلیک کنید)