تصرف عدوانی حقوقی وکیفری

تصرف عدوانی حقوقی وکیفری

معنای اصطلاحی تصرف: تصرف که از آن به ید تعبیر می‌شود عبارت است از سلطه و اقتداری که شخص به‌طور مستقیم یا به‌واسطه غیر، بر مالی دارد.
عدوان در لغت یعنی ظلم و ستم آشکار. و اصطلاحاً فعل یا ترک فعل قابل نکوهش است که خلاف عرف یا قانون یا عقل سلیم باشد.
تصرف عدوانی به معنی اعم، عبارت است از خارج شدن مال از ید مالک یا قائم‌مقام قانونی او بدون رضای وی و یا بدون مجوز قانونی. عدم رضای مالک یا عدم اذن قانونی او موجب تحقق عدوان است این نوع تصرف در ماده ۳۰۸ قانون مدنی بیان‌شده و مفاد این ماده از حدیث «علی الید ما
اخذت حتی تؤدیه» گرفته‌شده است.

تصرف عدوانی حقوقی وکیفری

انواع تصرف عدوانی :

تصرف عدوانی، عنوانی است که هم در حقوق مدنی مطرح است و هم در حقوق کیفری بنابراین می‌توان از منظر حقوقی و کیفری این عنوان را موردبحث و تحلیل قرارداد.
همان طور که احتمالاً می‌دانید، این نوع دعوا نوعی دعوای حقوقی است اما باید در نظر داشته باشید که می‌توان این دعوا را هم به صورت حقوقی و هم به شکل کیفری پیگیری کرد. در دعوای حقوقی، باید به دادگاه مربوطه مراجعه کنید و نیازی نیست که مالکیت شما اثبات شود اما در صورتی که می‌خواهید به شکل کیفری اقدام کنید، حتما باید مالکیت شما اثبات شود.
از دیگر تفاوت‌هایی که میان تصرف حقوقی و کیفری وجود دارد این است که در دعوای کیفری باید سوءنیت مجرم اثبات شود اما در دعوای حقوقی نیازی به این کار نیست.
طبق قانون تصرف عدوانی به دو نوع تقسيم می‌شود. تصرف عدوانی کيفری و تصرف عدوانی حقوقی، که هر کدام از آن‌ها دارای شرايط خاصی هستند که اگر تحت عنوان يکی اعلام دعوی کنيد نمي‌توانيد آن را تغيير دهيد. پس با دقت نکات زير را مطالعه فرماييد.

تصرف عدوانی کیفری:

تصرف عدوانی کیفری به معنای تصرف مالی که متعلق به شخص دیگری است آن هم با اطلاع از این‌که مال تعلق به شخص دیگری دارد. به لحاظ قانونی تصرف عدوانی کیفری، جرم محسوب می‌شود و در صورت اثبات جرم، شخص از یک ماه تا یک سال به حبس محکوم می‌شود. این نوع تصرف برای اموال غیر‌منقول اطلاق می‌گردد. در تصرف عدوانی کیفری شخص باید مالکیت مال غیر‌منقول را اثبات کند.
بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، هرکس به وسیله صحنه‌سازی از قبیل: پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و زراعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگل‌ها و مراتع ملی شده، کوهستان‌ها، باغ‌ها، قلستان‌ها، منابع آب، چشمه سارها انهار طبیعی و پارک‌های ملی، تأسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و باید و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکت‌های وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث باقیه که برای مصارف عام‌المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی‌حق معرفی‌کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی‌صلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا اقدام به هرگونه تجاوز و یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود.

بررسی تصرف عدوانی با رویکرد حقوقی

ماده ۱۵۸ قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه‌های عمومی و انقلاب دعوای تصرف عدوانی را چنین تعریف می‌کند: «دعوای تصرف عدوانی عبارت است از ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می‌نماید.»
شرایط رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی حقوقی
بر اساس ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی برای رسیدگی به دعاوی تصرف عدوانی حقوقی، باید همه شرایط ذیل وجود داشته باشد تا قاضی به دعاوی مذکور رسیدگی نماید:
سابقه تصرف خواهان: خواهان باید در مدتی معلوم از اموال خود استفاده نماید. او باید در مدت‌زمان معلوم و مشخص از اموال غیرمنقول خود استفاده کرده و برای جامعه و نزدیکان مدت سابقه استفاده او از اموال مشخص و معلوم باشد و در ضمن اموال غیرمنقول باید به شخص او تعلق داشته باشد و جامعه نیز تعلق و مدت‌زمان استفاده او را قبول داشته باشند.
عدم سبق تصرف خوانده: قاضی زمانی می‌تواند حکم رفع تصرف عدوانی را صادر کند که کسی بعد از تصرف خواهان، اموال غیرمنقول او را متصرف شده باشد و به همین دلیل است که قاضی‌ها بر این باور هستند که خوانده دعوی نباید از قبل اموال غیرمنقول خود را تصرف نماید به خاطر این‌که خود او متصرف قبلی خواهد بود و قاضی هرگز نمی‌تواند برای رفع تصرف متصرف سابق حکمی صادر کند. به همین دلیل یکی از شرایط رسیدگی به تصرف عدوانی این است که شخصی بدون اجازه و رضایت کس دیگر، اموال غیرمنقول او را متصرف شده و از آن بهره‌برداری کند.
عدوانی بودن تصرف خوانده: باید مشخص شود که متصرف بازور به تصرف درآمده است تا قاضی بدان رسیدگی نماید. البته در قانون مدنی به مفهوم عدوانی اشاره‌ای نشده، ولی بااین‌وجود ماده یک قانون مدنی عبارت عدوانا را لحاظ کرده و حتی تصرف بدون رضایت را یک تصرف عدوانی قلمداد می‌کند و ماده ۲ قانون مدنی، معنا و مفهوم عدوانا را به‌طور کامل توضیح داده است، البته در مواد ۱ و ۲ قانون مدنی به منقول یا غیرمنقول بودن اموال هیچ اشاره‌ای نشده است. حتی بر اساس ماده یک قانون مدنی، تصرف بدون رضایت مالک کلیه اموال منقول و غیرمنقول را شامل می‌شود و درهرحال تصرف بدون رضایت اولین شرط رسیدگی به دعاوی تصرف عدوانی است.
غیرمنقول بودن اموال تصرفی: ماده ۱۵۸ ق.آ.د.م دعوی تصرف عدوانی را فقط اموال غیرمنقول مشخص و منحصر کرده است و دعاوی مربوط به اموال منقول سندیتی ندارد و مدعی حق می‌تواند مالکیت خود را در مورد اموال منقول در مراجع قضایی به اثبات برساند.
یکی از انواع دعاوی تصرف، ممانعت از حق است که در آن فرد یا افرادی از استفاده مالک ازملک خود جلوگیری می‌کنند. به‌موجب ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی مدنی، دعوی ممانعت استفاده از حق عبارت است از تقاضای رفع ممانعت از حق ارتفاع یا انتفاع خود در ملک دیگری.
به‌عبارت‌دیگر، در ممانعت از حق، فردی از استفاده از یک حق قانونی برای یک مالک در ملکش جلوگیری می‌کند، بدون آن‌که ملک وی را تصرف کند. به‌طور مثال، اگر فردی با برداشتن فیوز یک آپارتمان موجب، قطع برق آن شود، این امر ممانعت یا جلوگیری از حق نامیده می‌شود
دعاوی تصرف عدوانی حقوقی چیست و طرح دعوا و دلایل ابرازی چگونه است؟
در دعاوی تصرف عدوانی مدعی در اثبات ذی‌حقی خود تنها به تصرفات سابق خود استناد می‌کند و به‌حق مالکیت خود که ممکن است داشته یا نداشته باشد متمسک نمی‌شود (هرچند ابراز سند مالکیت دلیل بر سبق تصرف و استفاده از حق هست.) و مدعی، عدوانی بودن تصرفات متصرف را ادعا و اثبات می‌نماید و مالکیت متصرف که ممکن است داشته یا نداشته باشد قابل‌طرح و رسیدگی نیست بنابراین در دعوای تصرف عدوانی دادگاه وارد دلایل مالکیت نمی‌شود و تنها به سبق تصرفات متصرف و عدوانی بودن تصرف رسیدگی می‌نماید که در صورت احراز این سه امر باهم متصرف را محکوم‌به رفع تصرف عدوانی می‌نماید.
در دعاوی تصرف عدوانی و ممانعت و مزاحمت از حق، مدعی باید ثابت نماید که مال قبل از خارج شدن از تصرفش یا قبل از ممانعت و مزاحمت، در تصرف و یا مورداستفاده او بوده است و متصرف بدون رضایت او و به‌صورت غیرقانونی مال را از تصرف وی به‌صورت عدوانی خارج نموده است.
با ثبت دادخواست دعاوی تصرف عدوانی همراه با دستور موقت با استناد به سند مالکیت و شهادت شهود و دیگر دلایل در دفاتر خدمات قضایی انجام می‌گردد و به دادگاه محل وقوع ملک ارجاع می‌گردد تا رسیدگی انجام گردد

مراحل شکایت کیفری در دعوای تصرف عدوانی:

مراحل شکایت کیفری بدین صورت است که شاکی می‌تواند از طریق دادسرا، مبنی بر رفع تصرف عدوانی از طرف مقابل شکایت کند. و دادسرا نیز با اجرای پرونده به احدی از آقایان بازپرس یا دادیار، به موضوع رسیدگی می‌کنند. بازپرس یا دادیار مربوطه در جریان رسیدگی، طرف مقابل (متصرف عدوانی) را احضار، و در صورت احراز وقوع جرم برای نامبرده قرارهای کفالت یا وثیقه (با توجه به اهمیت موضوع) صادر می‌کند. پرونده با صدور کیفر خواست به دادگاه کیفری ارجاع و دادگاه مربوطه وقت رسیدگی را تعیین و طرفین را احضار می‌کند. در صورت عدم حصول صلح و سازش بین طرفین و کامل بودن دلایل پرونده مبادرت به صدور حکم محکومیت علیه متصرف عدوانی می‌نماید. لازم به ذکر است این حکم نیز قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه استان است که پس از قطعیت، حکم صادره توسط اجرای احکام کیفری (دادسرای مربوطه) اجرا می‌شود.

 

 

چند نمونه از تصرف عدوانی:

تصرف عدوانی پارکینگ

یکی از رایج ترین دعاوی مربوط به تصرف پارکینگ ساختمان ها مربوط می‌شود. بارها دیده ایم که مالک علی رغم رضایت مستاجر بخشی از پارکینگ را به تصرف خود در آورده و از آن استفاده می کند. در صورتی که پارکینگ هم جزوی از موارد مستاجره باشد، مستاجر می تواند بنا بر حقوق خود، اقدام به ارائه دادخواست نماید.

البته باز هم باید بگوییم که این دسته از دعاوی، سخت و پیچیده هستند و به تنهایی بعید است که قادر به حل و فصل آن ها باشید. به همین خاطر توصیه می کنیم که حتما از کمک یک وکیل متخصص املاک در این زمینه یاری بگیرید.

تصرف عدوانی در ملک مشاع چگونه است؟

یکی از اساسی ترین مشکلاتی که ممکن است در هریک از ساختمان های امروزی رخ دهد، دعوا در املاک مشاع است. تصور کنید که شما به همراه شریکتان، ملکی را خریداری کرده اید و از همان ابتدا؛ حد استفاده از این ملک میان خودتان تقسیم نموده اید اما به تدریج و بعد از گذشت مدتی، شریکتان از محدوده ی خود تجاوز کرده و بخشی از سهم شما را نیز به تصرف خود در آورده است. در چنین شرایطی می‌توانید دادخواست خود را به دادگاه ارائه کنید.
معمولاً در این شرایط، قاضی به رفع تصرف ملک مشاع رای می‌دهد و مشکل چندانی در این زمینه نخواهید داشت. البته توصیه می کنیم قبل از خریداری املاک مشاع، در مورد تقسیم بندی آن نهایت شفافیت و صراحت را به خرج دهید تا در آینده دچار مشکلات این چنینی نشوید.
بر اساس ماده 167 قانون آئین دادرسی مدنی اگر دو یا چند نفر مال غیرمنقولی را به طور مشترک در تصرف داشته باشند و بعضی از آنان مانع تصرف و یا استفاده و یا مزاحم استفاده بعضی دیگر شود حسب مورد در حکم یا مزاحمت یا ممانعت از حق محسوب می‌شود.

تصرف عدوانی مستاجر

یکی از مسائلی که به کرّات رخ می دهد این است که مستاجرین از تصرفات صاحب خانه در ملک خود ناراضی هستند. این مسئله ممکن است برای بخش های متفاوتی از ملک صورت بگیرد. اما در هر شرایطی بهتر است بدانید که اگر مالک بدون رضایت مستاجر، اقدام به تصرف ملک بنماید، می توان دعاوی را علیه مالک اقامه کرد و این مسئله ربط چندانی به مالکیت او ندارد چرا که همان طور که در ابتدای متن هم ذکر کردیم، مالک بودن اصل مهمی در این دعاوی است و اصل بر متصرف سابق ملک خواهد بود.

تصرف عدوانی چه مجازاتی دارد؟

در موضوع تصرف عدوانی کیفری، طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی قاضی موظف است پس از طرح شکایت، برابر آئین دادرسی کیفری رسیدگی کند و علاوه بر مجازات مجرم که شامل یک ماه تا یک سال حبس است، حسب مورد به رفع تصرف عدوانی حکم دهد. این ماده قانونی فقط درباره اموال غیر‌منقول است و اموال منقول را شامل نمی‌شود.

در تصرف عدوانی حقوقی در صورت تایید دادگاه، خوانده محکوم به رفع تصرف عدوانی و پرداخت خسارت وارده و حق‌الوکاله وکیل خواهد شد

دادخواست رفع تصرف عدوانی و اجرت‌المثل

نام مجتمع قضایی: مجتمع قضایی شهید باهنر
کلاسه پرونده: ……….
خواهان: سلمان احدی به وکالت از جانب وحید حیدری آدرس ….
خواندگان: سید جواد ….. آدرس
خواسته: رفع تصرف و مطالبه اجرت‌المثل ایام زمان تصرف
دلایل و منضمات دادخواست:
۱- رونوشت مصدق سند مالکیت
۲- شهادت شهود
۳- عند الزام معاینه و تحقیق محلی
شرح دادخواست تصرف عدوانی:
احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب سلمان احدی به وکالت از جانب آقای وحید حیدری در خصوص ۶ دانگ ملک پلاک ثبتی …… فرعی از ۸۸ اصلی مفروزی از پلاک ….. واقع در بخش ۱۱ اداره ثبت تهران می‌باشیم و نظر قاضی محترم را به نکات زیر معطوف می‌دارم.
۱- موکل اینجانب در تاریخ ۹۲/۹/۱۷ سه دانگ از شش‌دانگ پلاک ثبتی فوق‌الذکر را از آقای محمود …….. به‌طور قطعی در دفترخانه اسناد رسمی شماره ……. خریداری نموده است.
۲- با توجه به اینکه سه دانگ از شش‌دانگ پلاک ثبتی موصوف به نام آقای قدیر…… و خانم فخرالدوله …….. می‌باشد که به‌صورت قطعی در تاریخ ۹۲/۸/۶ تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی شماره…. در اختیار و تصرف موکل اینجانب گرفته‌شده است.
۳- از تاریخ ۹۳/۳/۲۸ خوانده دعوی به بهانه های واهی و بدون دلیل و مدرک تمامی پلاک ثبتی موصوف را از تصرف موکل اینجانب خارج نموده و با توجه به اینکه ملک در حال ساخت‌وسازمی باشد، عملیات ساختمانی به اتمام نرسیده است از فعالیت آن‌ها ممانعت به‌عمل‌آمده و ایجاد مزاحمت کرده و به تصرف خویش درآورده‌اند.
۴- لازم به ذکر است که خوانده دعوی هیچگونه طلبی و قرار دادکاری و مشارکت در ساخت از موکل اینجانب نداشته و حق‌وحقوق نسبت به ایشان ندارد.
۵- نظر به اینکه خوانده دعوی مطالباتی از آقای قدیر…… و محمود …….. پیمانکار قبلی داشته وهیچ گونه قرارداد مشارکتی با بنده نداشته ازآن‌جهت که ملک پلاک ثبتی فوق‌الذکر را برای اینجانب که در حال ساخت و ساز انجام تعهدات خویش طبق مشارکت مدنی بودم را خارج و به تصرف خویش درآورده است و با توجه به اینکه جهت انجام ساخت‌وساز و احداث بنا ابزار معماری و دستگاه جوش و سایر ابزار و وسایل لوله‌کشی و…در محل فوق‌الذکر موجود بوده و با تصرف ایشان احتمال انتقال اموال موکل اینجانب و تعدی و تفریط می‌رود تقاضای اصدار و اجرای قرار تأمین دلیل به استناد مواد ۱۴۹ و ۱۵۰ قانون آیین دادرسی مدنی مورد استدعاست.
۶- با توجه به اینکه پروندهای با خواسته تصرف عدوانی به شماره …………. مطرح می‌باشد تقاضای ارجاع پرونده به شعبه ۱۲۳ در خصوص تأمین دلیل راداریم.
دعوای تصرف عدوانی کیفری چیست و طرح دعوا و دلایل ابرازی چگونه است؟
هر کس از طریق صحنه‌سازی مانند دیوارکشی و یا حفر چاه یا کاشت درخت و زراعت خود را نسبت به ملک دیگری ذی‌حق نشان دهد و ملک را به‌صورت عدوانی و بدون رضایت متصرف شود یا جهت استفاده مالک ممانعت و مزاحمت ایجاد نماید طبق مواد قانون مجازات اسلامی مجرم بوده و علاوه بر رفع تصرف عدوانی و ممانعت و مزاحمت از حق و اعاده وضع به حالت سابق و پرداخت خسارات مجازات نیز می‌گردد و هرکس به قهر و غلبه وارد ملک دیگری شود و تصرف عدوانی ادامه پیدا کند به رفع تجاوز و حبس یا جزای نقدی نیز محکوم می‌گردد.
شاکی باید شکوائیه‌ای مبنی بر رفع تصرف عدوانی یا ممانعت یا مزاحمت از حق با مطالبه ضرر و زیان در دفاتر خدمات قضایی با استناد به سند مالکیت و شهادت شهود و دیگر دلایل و مدارک ثبت نماید و شکایت به دادسرای محل وقوع جرم (محل وقوع ملک) جهت رسیدگی ارجاع می‌گردد.

 

رأی دادگاه رفع تصرف و اجرت‌المثل:

در خصوص دعوای سلمان احدی به وکالت از جانب وحید حیدری و نیز دعوای ورود ثالث آقای قدیر…… و خانم ناهید …….. به طرفیت آقای سید جواد…… به خواسته رفع تصرف از یک باب ساختمان و ملک به پلاک ثبتی ………. فرعی از ۸۸ اصلی بخش ۱۱ تهران به نشانی …… می‌باشد نظر به اینکه مالکیت مشاعی خواهان‌ها نسبت به ملک مزبور و سبق تصرف آنان و عدوانی بودن تصرف خوانده یعنی آقای سید ……. در ملک مزبور محرز می‌باشد و دفاع خوانده دایر به اینکه تصرف وی با دستور قضایی و درنتیجه قانونی بوده است قابل‌پذیرش نیست زیرابه حکایت محتویات پرونده کیفری کلاسه ………. که فعلاً با کلاسه …….. در اجرای احکام ناحیه ۴ دادسرا می‌باشد تصرفات خوانده در ملک من غیر حق و بدون مجوز قانونی بوده است و دستور مورخه ۹۳/۳/۳ قاضی محترم شعبه ۱۰۸۱ صرفاً به جهت ثابت ماندن وضعیت به حالت شروع تشکیل پرونده کیفری بوده است لذا دعاوی مطروحه ثابت تشخیص و به استناد مواد ۱۵۸ و ۱۶۲ و ۱۷۴ ق.آ.د.م حکم بر محکومیت خوانده به رفع تصرف و انتزاعید از ملک موصوف صادر می‌شود، و در مورد خواسته دیگر آقای سلمان احدی دایر بر مطالبه اجرت‌المثل نظربه این‌که وی آن را به‌موجب لایحه مورخه ۹۳/۱۰/۱۴ مسترد کرده است و به استناد بند ب ماده ۱۰۷ قانون مذکور قرار رد دعوا صادر می‌شود.
رأی صادره حضوری و ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل‌تجدید نظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.
نکته‌ای که باید بدانید این است که دعاوی تصرف دعاوی غیرمالی هستند و هزینه دادرسی آن‌ها نیز مانند دیگر دعاوی غیرمالی خواهد بود اما در دعوای خلع ید، بر اساس قیمت ملک هزینه دادرسی تعیین می‌شود.

نمونه رای تصرف عدوانی و کیفری

رأی دادگاه: درخصوص دعوی ح.پ بطرفیت خوانده آقای م.ب به خواسته ی رفع تصرف عدوانی و رفع ممانعت از حق خوانده از اراضی مشاعی پلاک ثبتی 15 روستای… و مطالبه اجرت المثل ایام تصرف، دادگاه با توجه به محتویات پرونده و مستندات ابرازی خواهان که حکایت از ابتیاع ملک توسط خواهان از سال 51 به بعد دارد و قرارداد فی مابین خواهان و خوانده که اسناد عادی و اسنادی به تاریخهای 28-8-51 و 26/8/51 و 11/8/57 تنظیم گردیده است که بیانگر خریداری ملک و تصرف توسط خواهان دارد و سپس در اختیار خوانده قرارداده که ملک را طی قرارداد جداگانه به عنوان امین دارد هرچند وکیل محترم خوانده اظهار نمود خواهان فاقد سبق تصرف است که مستندات ابرازی به شرح مذکور بیانگر عدم صحت ادعای وکیل خوانده می باشد که النهایه دادگاه جهت احراز وضعیت ملک و تعیین اجرت المثل که مورد خواسته خواهان بود، مورد را به کارشناسی ارجاع نمود که وکیل خوانده طی لایحه ای ضمن ایراد به نظر کارشناسی به وجود قرارداد فی مابین خواهان و خوانده اذعان نموده و تصرفات خوانده را با اذن خواهان اعلام نموده است و آنرا غیر عدوانی اعلام داشته است و با توجه به اینکه برابر قرارداد فی مابین خواهان و خوانده ملک بصورت امانت در تصرف خوانده قرار گرفت و تا تقدیم دادخواست حداقل از تاریخ تقدیم دادخواست خواهان عدم رضایت خود را به ادامه ی تصرفات خوانده اعلام داشته است با انکار خوانده برابر ماده ی 309 ق.م تصرفات وی غاصبانه است، برابر ماده ی311 همان قانون خوانده مکلف به تحویل ملک به خواهان است، لهذا دادگاه ادعای خواهان را وارد تشخیص و مستنداً به مواد 158 و 159ق.آ.د.م با احراز اینکه خوانده مانع دخل و تصرف خواهان که مالکیت ملک از آن وی است و سابقه ی تصرفات خواهان به رقبه ی اختلافی محرز و مسلم است حکم به رفع تصرف خوانده رقبات اختلافی و رفع ممانعت از حق خواهان در آن صادر و اعلام می نماید.

 

 

حرف اخر:

در هر کاری تخصص حرف اول و اخر را می زند .وکیل این امر به‌واسطه دانش و تجربه‌ای که دارد به شما کمک می‌کند و مانع تضییع حقوقتان می‌شود. شما با همراهی یک وکیل می‌توانید به‌خوبی در مورد پرونده تصمیم بگیرید و اقدام لازم را انجام دهید. در برخی موارد سهل‌انگاری و تعلل در تصمیم‌گیری موجب ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. حضور و راهنمایی‌های یک مشاوره حقوقی و وکیل مجرب به احقاق حقوق شما کمک می‌کند.
درنهایت امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.
برای دریافت مشاوره از وکیل سلمان احدی کافی است با شماره زیر تماس حاصل نمایید.09120466204

4.5/5 - (8 امتیاز)

درباره سلمان احدی

همچنین ببینید

حق شفعه ونکات جالب توجه آن

حق شفعه ونکات جالب توجه آن حق شفعه در معنای حقوقی به این معنی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
تماس با ما (کلیک کنید)