طلاق ازسمت زوجه

طلاق ازسمت زوجه

طلاق از سمت زوجه یکی از طلاق‌هایی که به دلیل عدم وجود حق طلاق برای زوجه، فرایند رسیدگی به آن در دادگاه‌ها بسیار طولانی است. به همین منظور استفاده از مشاوره حقوقی و مشاوره با وکیل طلاق بسیار مفید خواهد بود. در این صفحه با نحوه طرح دعوی طلاق از سمت زن، شرایط عسر و حرج و نکات حقوقی آن آشنا خواهید شد.

مطابق با ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی درصورتی‌که زن بتواند عسر و حرج خود را ثابت کند، می‌تواند با طرح دعوی طلاق از سمت زوجه و صدور گواهی عدم امکان سازش، خود را مطلقه نماید. عسر و حرج به لحاظ قانونی به این معناست که زن در شرایطی وجود دارد که اولاً خود مسبب آن نبوده (نشوز زن)

و ثانیاً به دلیل شرایط به وجود آمده، ادامه زندگی مشترک به دلیل اخلاقی، معیشتی و … بسیار دشوار باشد.

طلاق از سمت زوجه

مراحل طلاق از سمت زوجه

پس‌ازآن که زوجه برای اقدام به طلاق مصمم گردید می‌بایست مراحل زیر را طی نماید:

مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست طلاق از سمت زوجه؛ مدارک لازم برای ثبت این دادخواست، اصل یا رونوشت سند ازدواج و اصل شناسنامه و کارت ملی است.

پس از ثبت دادخواست، به‌طورمعمول طی ۱۰ روز تا دو هفته، پرونده تعیین شعبه گردیده و برای آن‌وقت نظارت مشخص می‌شود. تعیین شعبه به آدرس اعلامی از سوی زوجه وابسته است و نزدیک‌ترین دادگاه به آدرس اعلامی صالح خواهد بود. زوجه می‌تواند در هنگام طرح دادخواست، آدرس محل زندگی مشترک و یا نشانی شخصی خود (منزل پدری و …) را اعلام نماید.

حضور در جلسه دادگاه و اثبات شرایط عسر و حرج بر اساس موازین قانونی؛ در این مرحله، با ارجاع پرونده به داور و بررسی ادعای زوجه، در صورت کافی بودن ادله، دادنامه طلاق صادر می‌گردد.

پس از قطعی شدن حکم، زن با مراجعه به دفتر طلاق، می‌تواند آن را اجرا نماید.

 

شروط دوازده گانه مندرج در عقدنامه که در صورت وقوع هر یک از آنها به تشخیص دادگاه، زن وکیل در طلاق می شود و بدون نیاز به حضور و موافقت شوهر (زوج) و با تجویز دادگاه، می تواند به دفترخانه طلاق مراجعه نموده و صیغه طلاق را جاری کند:

1- خودداری شوهر از پرداخت نفقه زن.

 

2- سوء رفتار شوهر در حدی که غیرقابل تحمل باشد.

 

3- بیماری صعب العلاج شوهر که غیرقابل درمان باشد و ادامه زندگی مشترک را با مشکل مواجع کند.

 

4- در صورتی که شوهر دیوانه باشد یا در طول زندگی مشترک دیوانه شود.

 

5- اشتغال شوهر به شغلی که به حیثیت و آبروی خانوادگی زن لطمه بزند.

 

6- محکومیت شوهر به 5 سال حبس یا بیشتر.

 

7- اعتیاد شوهر به مواد مخدر به شکلی که زندگی مشترک را مختل کند.

 

8- چنانچه زوج شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب زندگی مشترک را بدون عذر موجه ترک کند.

 

9- محکومیت فطعی شوهر به ارتکاب جرم خلاف شئونات خانوادگی زن.

 

10-  ناباروری مرد پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک.

 

11- در صورتی که شوهر مفقودالاثر شود و شش ماه پس از مراجعه زن به دادگاه خبری از او نباشد و پیدا نشود.

 

12- ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن.

 

جنون زوج

 

در صورتی که مرد از سلامت روحی و روانی کافی برخوردار نباشد و نتواند طی روند زناشویی خودش را کنترل کند، در نتیجه طلاق از طرف زوجه ممکن خواهد بود. حتی در صورتی که مرد طی دوران زناشویی دیوانه شود باز هم زوجه می‌تواند از او طلاق بگیرد.

شغل نامناسب زوج

 

در صورتی که مرد به شغل و حرفه‌ای مشغول باشد که به آبرو و حیثیت خانوادگی زن لطمه بزند، طلاق از طرف خانم میسر خواهد بود. در این مورد نیز دادگاه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد، در صورتی که ثابت شود زوج مشغول کاری ناصالح است و به آبروی خانوادگی زن لطمه می‌زند، حکم طلاق به نفع زن صادر می‌شود.

محکومیت زوج به حبس 5 ساله یا بیشتر

 

در صورتی که طی یک دادگاه قطعی، زوج به مجازاتی به اندازه 5 سال حبس یا بیشتر محکوم شود، زن می‌تواند از همسر خود جدا شود. در ضمن اگر مرد به دلیل نداشتن توان مالی نتواند جریمه نقدی خود را پرداخت کند و به 5 سال حبس محکوم شود، طلاق از طرف زن قابل‌اجرا خواهد بود. 

اعتیاد زوج

 

بدون‌شک می‌دانید که افراد معتاد نمی‌توانند زندگی مشترک خوبی داشته باشند. در نتیجه در صورتی که مرد به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و نتواند زندگی مشترک خود را مدیریت کند یا سبب اختلال در روند زندگی شود، زن می‌تواند برای جدایی اقدام کند.

 

اعتیاد زوج به هر ماده مضر و مخدری که پایه زندگی مشترک را نابود کند، منجر به طلاق از طرف زوجه می‌شود. دادگاه با بررسی‌های لازم اعتیاد زوج را می‌سنجد و اگر مرد اعتیاد آسیب زننده‌ای داشته باشد، که ادامه زندگی را برای زوجه یا زن غیرممکن سازد، در نتیجه حکم جدایی به مرحله اجرا درمی‌آید.

محکومیت زوج به ارتکاب جرم

 

در صورتی که به طور قطعی ثابت شود زوج جرمی انجام داده است که خلاف شئونات و حیثیت خانوادگی زن بوده، حکم طلاق از طرف زن مورد پیگیری قرار می‌گیرد. فراموش نکنید دادگاه با بررسی‌های نهایی خود مشخص می‌کند که مرد به طور قطع چه جرمی انجام داده است

 

شرایط طلاق به درخواست زوجه باکره

بر خلاف عقد نکاح زوجه باکره که مستلزم اجازه پدر و یا جد پدری است در طلاق اینگونه نیست. و از شرایط طلاق به درخواست زوجه باکره قانونا رضایت پدر نیست. اگر چه که عرف و شرایط خانوادگی ممکن است داوری دیگری داشته باشد.

  • مهریه زوجه باکره در هنگام طلاق نصف می شود.
  • اگر باکره ماندن زوجه ، به دلیل عدم شروع زندگی مشترک و عدم تمایل زوج و یا هر دلیل منتسب به زوج باشد یا شرایطی امکان اخذ رای طلاق از دادگاه وجود دارد.
  • طلاق یک طرفه به درخواست زوجه باکره ، با توجه به اینکه زندگی مشترک آغاز نشده است خاصه وقتی که زوجه به حق حبس استناد نماید. کمی دشوار است توجه کنیم حتما در این خصوص با وکیل خانواده گروه وکلای پارسای مشاوره نمایید موضوع بسیار تخصصی است . در بعضی پرونده ها مثل طلاق ، در بیشتر موارد لازم است که از راه های دیگری در ابتدا مثل مطالبه نفقه معوقه یا الزام به تهیه مسکن متناسب شان زوجه ، مطالبه مهریه و … اقدام شود

نکات حقوقی طلاق از سمت زوجه

زوجه می‌تواند، هم‌زمان با دادخواست طلاق، دادخواست  استرداد جهیزیه را نیز تقدیم نماید.

درصورتی‌که زن از حق حبس خود استفاده نماید، امکان اثبات عسر و حرج برای وی دشوارتر از حالت عادی است.

اگر زن حق مسکن داشته باشد، می‌تواند از خانه شوهر خارج‌شده و منزل دیگری اختیار نماید. در این شرایط دادخواست طلاق و خروج از منزل موجب قطع نفقه نمی‌شود.

دادخواست طلاق از سمت زوجه را می‌توان از شهر محل سکونت و یا محل سکونت زوجه مطرح نمود.

پس از صدور حکم طلاق، زوجین باید در دفترخانه طلاق حاضر شوند. دفترخانه مراتب را به اطلاع زوج رسانده و زوج باید ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ در دفترخانه حاضر شود. در صورت عدم حضور مرد، دفترخانه، بدون حضور وی طلاق را جاری کرده و اجرای صیغه طلاق را به زوج ابلاغ می‌نماید.

قطعی شدن حکم طلاق از سمت زوجه در صورت اعتراض زوج، منوط به گذراندن پروسه بدوی، تجدیدنظر و فرجام‌خواهی است که در صورت طی کردن هر سه مرحله در بهترین حالت ۶ تا ۸ ماه به طول می‌انجامد، اما در بدترین حالت و بدون استفاده از وکیل خانواده و یا مشاوره حقوقی تخصصی ممکن است چندین سال طول بکشد.

مطالبه مهریه و نفقه

درصورتی‌که زن در هنگام طلاق، باکره باشد، نصف مهریه به وی تعلق می‌گیرد. البته در صورت باکره بدون پس از طلاق بدون نیاز به ازدواج دوم می‌تواند نسبت به حذف نام همسر از شناسنامه اقدام نماید.

درصورتی‌که زن به دلیل نشوز و یا عدم تمکین، مستحق نفقه باشد و یا زوج با اجازه دادگاه اقدام به ازدواج مجدد نماید، زوجه نمی‌تواند بر مبنای عدم نفقه و یا ازدواج مجدد تقاضای طلاق نماید.

در طلاق خلعی زن می‌بایست بخشی از مهریه خود را بذل نماید. حتی ممکن است برای گرفتن طلاق بیشتر از مهریه خود به آقا پرداخت نماید. اما در طلاق مبارات نهایتاً به‌اندازه مهریه خواهد بخشید.

درصورتی‌که زن عسر و حرج خود را ثابت کند، نیازی نیست که هنگام طلاق بخشی از مهریه را بذل نماید.

دادخواست طلاق ارتباطی با دادخواست مطالبه مهریه، نفقه و اجرت‌المثل ندارد و باید هرکدام به‌صورت جداگانه مطرح شوند.

به این نوع طلاق، طلاق قضایی نیز گفته می‌شود.

درصورتی‌که زن طی سند رسمی وکالت در طلاق داشته باشد، می‌تواند بر اساس آن و بدون اثبات عسر و حرج اقدام به طلاق نماید. درصورتی‌که در متن وکالت‌نامه حق تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی اسقاط شود، پس از صدور حکم طلاق، زوجه بلافاصله می‌تواند آن را اجرا نماید. در غیر این صورت باید ۴۴ روز از تاریخ حکم بدوی صبر نماید. بدیهی است در صورت اعتراض زوج، زن باید عسر و حرج را اثبات نماید.

 

بهترین راه طلاق از سمت زوجه

طلاق از سمت زوجه، سخت‌ترین و دشوارترین نوع طلاق است که بدون وجود دلیل موجه و نیز استفاده از وکیل طلاق مجرب، رسیدن به هدف نهایی تقریباً غیرممکن است. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق با زوج است، مگر آن‌که دلیل موجهی برای طلاق ایجاد گردد. از میان شروط ۱۲ گانه‌ای که برای طلاق در عقدنامه ذکرشده است، ۳ مورد برای طلاق از همه مناسب‌تر است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌گردد:

داشتن وکالت در طلاق

چنانچه زوج، طی یک سند رسمی اعم از عقدنامه و یا وکالت طلاق به زوجه این حق را بدهد که بدون قید و شرط و یا تحت شرایط مشخص خود را مطلقه نماید، زن می‌تواند به‌آسانی برای طلاق از سمت زوجه اقدام نماید. چنانچه زوجه وکالت بدون قید و شرط برای طلاق داشته باشد، ظرف ۲۰ روز می‌تواند توسط وکیل طلاق اقدام نماید.

عدم پرداخت نفقه

برای طرح دادخواست طلاق از سمت زوجه به دلیل عدم پرداخت نفقه باید، قبل از طرح این دادخواست، رأی عدم پرداخت نفقه به مدت ۶ ماه وجود داشته باشد. درواقع، ابتدا باید دادخواست مطالبه نفقه معوقه را ثبت کرد تا پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شود. چنانچه، قاضی شورا رایی با این مضمون بدهد که زوج بیش از ۶ ماه (مثلاً ۸ ماه یا دو سال) به زوجه نفقه پرداخت نکرده است و این حکم پس از طی زمان و مراحل قانونی، قطعی شود، زوجه می‌تواند بر اساس این حکم برای طلاق از سمت زوجه اقدام نماید. باید توجه داشت که چنانچه زوجه از منزل مشترک خارج شود و زوج برای الزام به تمکین اقدام ننماید، نفقه زوجه به قوت خویش باقی است و باید پرداخت شود.

ضرب‌وجرح عمدی

یکی دیگر از راه‌هایی که بر اساس آن طلاق راحت‌تر و سریع‌‌تر انجام می‌شود، عسر و حرج ناشی از ضرب‌وجرح عمدی است. برای این منظور، قبل از طرح دادخواست طلاق از سمت زوجه، می‌بایست به پزشکی قانونی مراجعه نموده و نامه مربوط به صدمات را دریافت نماید. سپس با طرح شکایت ضرب‌وجرح عمدی و ارائه نامه پزشکی و احضار زوج به دادسرا مراحل قانونی طی می‌گردد تا مجازات آن تعیین شود. پس از تعیین مجازات، چنانچه ضرب‌وجرح عمدی خیلی شدید و شامل دیه گردد، پس از قطعی شدن حکم زن می‌تواند بر اساس این حکم، تقاضای طلاق نماید.

وکالت در طلاق از طرف زن

در اکثر موارد، شروط ضمن عقد به امضای زوجین می رسد که در صورت تحقق و اثبات یکی از آن شروط ، طلاق از طرف زن امکان پذیر می شود .

به این معنا که سند ازدواج که در دفاتر ازدواج ثبت می‌شوند دارای بند‌هایی هستند که در صورت امضاء این بندها توسط زوج، زن می تواند پس از احراز آن شرایط ، تقاضای طلاق نماید.

در بند الف این عقد نامه‌ها آمده است:

هرگاه طلاق از طرف زن نباشد و تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نبود، مرد موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده است را بلاعوض به زوجه منتقل کند. به این شرط ، شرط نصف دارائی گفته میشود.

در بند ب آن آمده است که :

مرد به زن وکالت بلاعزل داد که در موارد زیر با اخذ مجوز از دادگاه خود را مطلقه نماید.این موارد تحت عنوان شروط ضمن عقد می آید.

مراحل عملی طلاق از طرف زن

دعوای طلاق از طرف زن تشریفاتی دارد که باید همه آن ها طی شود. مراحل طلاق از طرف زن از قرار زیر است :

 

1-ثبت نام در سامانه تصمیم : اولین مرحله برای ثبت طلاق ، ثبت نام در سامانه تصمیم است

 

2-شرکت در جلسات مشاوره : پس از اخذ نوبت در سامانه تصمیم ، لازم است طرفین در این جلسات مشاوره شرکت کنند .

 

3-تنظیم دادخواست : طلاق از طرف زن با تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه خانواده آغاز می شود . زن می تواند با داشتن شرایط دادخواست ، به دادگاه خانواده تقدیم کند . دادگاه پس از این که دادخواست را مورد بررسی قرار داد ، دعوا را به جریان می اندازد .

 

4- جلسه دادرسی : پس از این که دادگاه دادخواست طلاق زن را پذیرفت ، جلسه دادرسی را برگزار می کند که در آن جلسه به دلایلی که زن در دادخواست طلاق مطرح کرده است ، رسیدگی می کند و در صورتی که دلایل ، مورد قبول بود ، حکم طلاق را صادر می کند .

 

5-مرحله تجدید نظر : پس از صدور حکم در دادگاه بدوی ، طرفین دعوای طلاق می توانند برای رای دادگاه تقاضای تجدید نظر خواهی کنند .

 

6-فرجام خواهی : پس از این که رای دادگاه تجدید نظر صادر شد ، طرفین می توانند تقاضای فرجام خواهی در دیوان عالی کشور کنند.

 

7-در صورتی که حکم قطعی طلاق صادر شد ، طرفین به مدت 6 ماه مهلت دارند تا به یکی از دفاتر طلاق و ازدواج مراجعه کرده و صیغه طلاق را جاری کنند .

 

مزایای استفاده از وکیل در طلاق

فرایند طلاق از سمت زوجه با توجه به نداشتن حق طلاق و نیز لزوم گرفتن حقوق مالی زن برای زندگی آبرومندانه پس از طلاق نیازمند بهره‌گیری از یک وکیل متخصص و یا وکیل خانواده است. مزایای استفاده از وکیل طلاق زوجه عبارت‌اند از:

عدم نیاز به حضور زوجه در جلسات دادگاه و آرامش روحی و روانی وی

کاهش چشمگیری زمان رسیدگی به پرونده

افزایش احتمال پیروزی در پرونده و اثبات عسر و حرج زوجه

امکان احقاق حقوق مالی در دعاوی جداگانه مطالبه مهریه، نفقه و اجرت‌المثل؛ این مورد درزمانی که زن برای عسر و حرج خود دلیل و مدرک کافی ندارد، بیشتر به چشم می‌آید. وکیل خوب با به اجرا گذاشتن حقوق مالی زن و مذاکره با زوج وی برای توافق در موضوع طلاق و کاهش خسارات به طرفین مجاب می‌نماید.

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد؟

اگر زن طلاق بخواهد ولی زوج طلاق ندهد چه اقدامی میشود کرد؟ طبق ماده 1143 قانون مدنی مرد می تواند با در نظر گرفتن شرایط در این قانون به دادگاه تقاضای همسرش را اعلام کند در صورت خودداری شوهر از دادن نفقه عسر و حرج و نبودن شوهر بیش از چهار سال زن میتواند تقاضای طلاق کند. طبق ماده 26 قانون جدید حمایت از خانواده وتی طلاق از طرف زن باشد دادگه مطابق قانون حتی اگر مرد هم طلاق ندهد دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

مواردی هم است که زن بتواند درخواست دهد. مثل اینکه زن بدرفتاری شوهرش را اثبات کند با اینکه زن بتواند اثبات کند 6 ماه متوالی نفقه دریافت نکرده است و زوجه اثبات کند زندگی مشترکی که با زوج دارد سختی و با مشقت روبه رو شده باشد و یا اینکه اثبات کند زوج بیماری لاعلاج دارد.

اعتیا د شوهر  به مواد مخدر یا به الکل که ادامه زندگی را برای زن سخت کرده باشد و اگر زوج حبس به مدت 5 سال یا بیشتر محکوم شده باشد و یا اگر زوج بدون هیچ عذر موجهی زندگی را به طور کامل ترک کرده باشد و ازدواج مجدد بدون رضایت زوجه یا اگر مرد بعد از مدت 5 سال بچه دار نشود زوجه می تواند طلا ق بگیرد.

اگرزوجه بنا به هر دلیل نتواند طلاق بگیرد باید اقدام کند به راضی کردن شوهر برای طلاقزوجه اگر بنا به دلایلی از شوهرش ناراضی و زندگی با او را دوست نداشته باشد و حق طلاق هم نداشته باشد و یا وکالت رسمی که در دفاتر ثبت اسناد برای طلاق که ثبت شده باشد را هم نداشته باشد زن می تواند با دادن مقداری از مال خود یا حتی بخشیدن مهریه به مرد موافقت مرد را برای طلاق دادن او جلب کند.

که طبق قانون مدنی این نوع طلاق را طلاق خلع می گویند مرد در این نوع طلاق دیگر حق بازگشتن و رجوع ندارد پس زوج باید با تصمیم جدی فکر و انجام دهد.

حتی بعضی از افراد برای اینکه طلاق بگیرند جز مهریه تمام حقوق مالی خود را می بخشند گاهی اوقات که زوجه خواهان پرونده است و حق طلاق ندارد می تواند عسر و حرج خود را اثبات کنند.

طبق ماده 1119: هرگاه شوهر زن دیگر اختیار کند و یا در مدت معینی حضور نداشته باشد و علیه حیات زن سو قصد کند هر کاری که کند زندگی انها با هم غیر ممکن شود زن با گرفتن وکیل می تواند صدور حکم را به موفقیت برساند.

ماده1129: در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید.

ماده 1130- در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه اثبات شود دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسرنباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود.

قانون جدید طلاق در ایران

طلاق در ایران به تصریح ماده ۱۱۳۳ که تاکید می‌کند: «مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد»، به اراده و خواست مرد صورت می‌گیرد و زن نیز در موارد خاصی می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند، در ایران قانون طلاق از فقه امامیه برگرفته شده است و نخستین قانون مدون و منسجم در زمینه طلاق در سال ۱۳۱۳ به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

تصویب قانون حمایت از خانواده سال ۱۳۴۶ نخستین گام قانون گذار در محدود کردن اختیارات مرد در طلاق به شمار می‌رود. زیرا تا آن زمان مطابق با قانون حق طلاق در اختیار مرد بوده و هرگاه اراده می‌کرد می‌توانست زن را بدون رضایت او طلاق بدهد. اما بر اساس قانون حمایت از خانواده سال ۱۳۴۶ به دادگاه‌ها اختیار داده شد که فقط در مواردی خاص به درخواست زن و شوهر یا توافق آنها گواهی عدم امکان سازش صادر کند. بر اساس این قانون، طلاق هریک از زوجین باید مبتنی بر علل موجه می‌بود. با تصویب قانون حمایت از خانواده سال ۱۳۵۳، اختیار مطلق و نامحدود مرد بر دادن طلاق برداشته شد و هر یک از زوجین که متقاضی طلاق بودند با مراجعه به دادگاه دادخواست طلاق خود را مستند به یکی از موارد ذکر شده در قانون طلاق مطرح می‌ساختند.

تشخیص وجود این موارد با دادگاه بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قوانین طلاق در جهت انطباق با شرع مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفتند که قانون طلاق نیز از این امر مستثنی نبود و محدودیتی که قانون سال ۵۳ برای مرد در امر طلاق ایجاد کرده بود از بین رفت و آن اندک محدودیت باقی مانده در قانون مراجعه مرد به دادگاه برای دادخواست طلاق بود.

قوانین جدید طلاق توافقی

تا قبل از آذرماه سال ۹۷، زوجین می‌توانستند برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفتر خدمات الکترونیک قضائی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند. اما از ابتدای آذر سال ۹۷، با توجه به بخشنامه شماره ۵۵/۱۳۱۰۴/۹۰۰۰ مورخ ۹۷/۹/۵ دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می‌شود، نیستند.

برای این منظور می‌توان از وکلای حقوقی مجرب در زمینه طلاق کمک گرفت که مجبور به شرکت در جلسات مشاوره یا دادگاه نباشید. هنگامی که طرفین به دفتر وکالت مراجعه می‌کنند، وکیل توافقات طرفین را نگارش کرده و در صورت نیاز با انجام ثبت محضری این توافقات نسبت به ادامه راه اقدام خواهند نمود.

پس از ثبت توافقات برای طرفین نوبت مشاوره گرفته می‌شود. طرفین در بازه زمانی ۴۵ روزه، پنج جلسه نیز اجباری و الزامی مشاوره را انجام می‌دهند. نکته قابل ذکر این است که در جلسات مشاوره یکی از طرفین نیز می‌تواند به تنهایی شرکت کند. همچنین هر یک از طرفین می‌توانند به طور جداگانه در جلسات حاضر شوند و الزامی در مورد حضور توأم طرفین وجود ندارد.

پس از انجام مراحل مشاوره، گواهی عدم امکان سازش صادر شده و وکیل حقوقی مجرب، دادخواست طلاق توافقی را در دفتر قضائی ثبت می‌کند. زوجه در روز دادگاه، با حضور خود و انجام تست عدم بارداری که الزاماً باید توسط متخصص انجام شود اقدام خواهد کرد.

مدت زمان طلاق توافقی در قانون جدید

مدت زمان طلاق توافقی در قانون جدید احتساب پنج جلسه مشاوره اجباری فی مابین زوجین، حدوداً یک ماه زمان خواهد برد که البته به دلیل شرایطی ممکن است این زمان کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود، یکی از عللی که باعث سرعت بخشیدن به پروسه طلاق توافقی می‌گردد، استفاده از خدمات وکیل خانواده است.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از سوی زن چیست؟

در پاسخ به این سوال که مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن چیست و چه اسناد و اطلاعاتی باید ضمیمه دادخواست شوند ، باید گفت که در هر یک از موارد ذکر شده ، زن ، می بایست مدارکی که اثبات کننده حق طلاق وی هستند را به عنوان دلایل و منضمات دادخواست طلاق ، به دادگاه ارائه نماید تا دادگاه ، با ملاحظه و استناد به آنها ، بتواند به درخواست زن ، رسیدگی نموده و حکم صادر نماید .

به عنوان نمونه ، در صورتی که مرد ، دچار اعتیاد شده ، به لحاظ روحی و روانی تعادل نداشته یا زن را کتک زده است و زوجه ، دچار عسر و حرج شده است ، با ارائه مدارک لازم از پزشکی قانونی ، می توان این موضوع را در دادگاه ثابت کرد . در مواردی هم که زن ، حق طلاق را ضمن عقد ازدواج دریافت کرده است ، می تواند به استناد سند ازدواج ، تقاضای طلاق نماید .

نکته مهمی که در خصوص مدارک لازم برای درخواست طلاق وجود دارد ، این است که اسناد و اطلاعات مورد نیاز ، حتما باید در قسمت دلایل و منضمات دادخواست ، قید شوند و برای ملاحظه دادگاه ، ضمیمه دادخواست طلاق شوند . علاوه بر مدارک لازم برای درخواست طلاق زنان که در اثبات حق طلاق موثر هستند ، مدارک زیر نیز می بایست ارائه و پیوست دادخواست طلاق شوند :

شناسنامه و کارت ملی زوجه ؛

عقدنامه یا سند ازدواج ؛ البته در صورتی که سند ازدواج گم شده یا در دسترس نباشد ، می توان با گرفتن رونوشت سند ازدواج برای طلاق ، اقدام نمود .

در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن ، با مشارکت وکیل دادگستری انجام شود ، وکالتنامه وکیل ، باید ضمیمه دادخواست شود تا دادگاه ، به دادخواست رسیدگی کند .

ارائه نتایج مشاوره های قبل از طلاق نیز ، از دیگر اسناد و اطلاعات مورد نیاز برای درخواست طلاق بوده و جزء اسناد و منضمات دادخواست طلاق محسوب می شود . در حال حاضر ، انجام مشاوره های قبل از طلاق ، الزامی و اجباری است .

در صورتی که حکم طلاق ، توسط دادگاه صادر شود ، گواهی عدم بارداری زوجه نیز درخواست می شود که البته ، ارائه گواهی عدم بارداری ، جزو مدارک لازم برای درخواست طلاق توسط زن نیست و لزومی به ارائه آن در اسناد و منضمات داخواست طلاق از طرف زن نمی باشد ؛ اما برای ثبت طلاق در محضر لازم است . در هر حال ، باردار بودن زن ، مانع طلاق از طرف زن محسوب نمی شود .

در صورتی که زوجه ، مدعی باشد که دوشیزه یا باکره است ، گواهی پزشکی قانونی مبنی بر این موضوع ، یکی از مدارک لازم برای صدور حکم طلاق محسوب می شود . در واقع ، به دلیل اینکه طلاق دختران دوشیزه از نوع طلاق بائن بوده و مهریه زن نصف می شود ، نیاز به ارائه گواهی پزشکی قانونی می باشد ؛ ولی نیازی نیست که از ابتدا ، این گواهی را ضمیمه دادخواست طلاق کرد ؛ بلکه دادگاه پس از بررسی به پرونده ، قاضی برگه معرفی نامه به پزشکی قانونی صادر می کند تا این آزمایش انجام شود .

پیشنهاد گروه تحقیقاتی وکیل سلمان احدی برای طلاق

قبل از هر اقدامی در این زمینه می بایست در خصوص تبعات بعد از طلاق  خوب فکر کنید وبه همدیگر بعد از به وجود آمدن مشکل فرصت بیشتری بدهید ویادمان باشد که ماهمه انسان هستیم ودارای نقاط منفی ومثبت هستیم که زندگی ما با توجه به اینکه  هرکدام از این دو مورد ممکن است خوب پیش برود یابد جلو می رود درواقع زاویه دید ما به هم هست که کاررابه طلاق می کشد.حتی اگر خواهان جدایی ازهمسر خود هستید وجداشدید هیچ گاه پشت سر او حرف  بد نزنید زیرا شما در زندگی بعدی خود نیز موفق نخواهید شد.

 

شما میتوانید برای مشاوره تلفنی یا برای سپردن وکالت خود تماس بگیرید.

09120466204 وکیل سلمان احدی.

 

Rate this post

درباره سلمان احدی

همچنین ببینید

جرم قتل وانواع آن

جرم قتل وانواع آن   تعریف جرم قتل در قوانین کیفری ایران،قبل و بعد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
تماس با ما (کلیک کنید)