وکیل کار

وکیل کار

قبل از اینکه بخواهیم در خصوص وکالت درروابط بین کارگر وکارفرما صحبت کنیم بهتر است ابتدا بدانیم کارگر           و کارفرما ازنظر قانون به چه کسانی گفته می شوند.

کارگر: کسی است که بهر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.

کارفرما: شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانیکه عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند در صورتیکه نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد.

سرکارگر و نماینده کارفرما کیست؟

در برخی از کارگاه‌ها، کارگران با نظارت سرکارگر یا نماینده کارفرما مشغول به کار می‌شوند و گزارش کار‌های خود را به سرکارگر یا نماینده می‌دهند. سرکارگر یا نماینده واسطۀ میان سایر کارگران و کارفرما می‌باشند و وظیفۀ نظارت بر کارگران و ارائۀ آموزش‌های لازم را به‌عهده دارند و کارگر ساده را تحت نظر می‌گیرند. در مورد حقوق و مزایای سرکارگر نیز مانند سایر کارگران اقدام می‌شود. ولی کارفرما و سرکارگر می‌توانند.

 کارگر محلی: کسی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند. از قبیل موسسات صنعتی ، کشاورزی ، معدنی ، ساختمانی ، ترابری ، مسافربری ، خدماتی ، تجاری ، تولیدی ، اماکن عمومی و امثال اینها. کلیه تاسیساتی که به اقتضای کار متعلق به کارگاه اند از قبیل نمازخانه ، ناهارخوری ، تعاونیها ، شیرخوارگاه ، مهدکودک ، درمانگاه، حمام، آموزشگاه حرفه ای ، قرائت خانه ، کلاسهای سواد آموزی و سایر مراکز آموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن اسلامی و بسیج کارگران ، ورزشگاه و وسایل ایاب و ذهاب و نظایر آنها جزء کارگاه می باشند. در مقابل کارفرما ضامن است.

قرارداد کار: عبارتست از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می دهد.

عدم اجباربه کارمعین:

بر اساس بند چهار اصل چهل و سوم و بند شش اصل دوم و اصول نوزدهم ، بیستم و بیست و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، اجبار افراد به کار معین و بهره کشی از دیگری ممنوع و مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ ، نژاد ، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود و همه افراد اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و هر کس حق دارد شغلی را که به آن مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.

مشخصات قراردادکار:

قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین ، باید حاوی موارد ذیل باشد.

الف – نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

ب – حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

ج – ساعات کار، تعطیلات و مرخصی ها

د – محل انجام کار

ه – تاریخ انعقاد قرارداد.

و – مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد.

ر – موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ، ایجاب نماید.

همان طور که در بالا مشاهده کردید مشخصات قراردادکار به نحوی باید تنظیم شود که حقی از کارگر وکارفرما ازبین نرود.در بیشتر پرونده ها مشکلاتی که به وجود می آید در همین مرحله است به نحوی که صحبت های طرفین وتوافقات چیز دیگری بوده اما در عمل اتفاق دیگری می افتد وحق یک طرف به خصوص کارگر از بین می رود. به همین دلیل توصیه میکنیم قبل از بستن قراردادبا گروه وکلای سلمان احدی دراین زمینه مشورت کنید.

 

سن کار در ایران

سن کار در ایران قواعد خاصی دارد.

استخدام افراد کمتر از پانزده سال تمام شمسی ممنوع است. کارگری که بین پانزده تا هجده سال سن دارد کارگر نوجوان نامیده می‌شود. این فرد باید برای استخدام توسط سازمان تأمین اجتماعی آزمایش پزشکی شود.

دوره زمانی کار

طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر، مدتی را به عنوان دوره آزمایشی تعیین کنند. اگر طرفین قرارداد اختصاصی تنظیم کنند به این قرارداد، قرارداد کار آزمایشی گفته می‌شود.

حداکثر این مدت برای کارگر ساده 1 ماه و کارگر ماهر و دارای تخصص 3 ماه می‌باشد.

در میان این دوره، هریک از طرفین می‌توانند بدون الزام به پرداخت خسارت، رابطۀ کاری را قطع کنند با این تفاوت که اگر رابطۀ کاری از سوی کارفرما قطع شود، کارفرما ملزم به پرداخت تمام حقوق دوره آزمایشی است و اگر رابطۀ کاری از طرف کارگر قطع شود، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدتی که کار کرده است خواهد بود.

لازم به ذکر است که اگر قرارداد کار برای مدت موقت یا برای انجام کار معین (نه آزمایشی) امضا شود هیچکدام از طرفین حق ندارند به‌تنهایی آن را فسخ کنند.

درصورت بروز اختلاف بین طرفین چه کار می شود انجام داد:

1-در ابتدا ما به عنوان وکیل، طرفین را بنابر وظیفه شرعی وقانونی خود دعوت به صلح وسازش میکنیم.

2-اگرطرفین سازش نکردندبه صورت ذیل کارجلو می رود:

رسیدگی به اختلافات ناشی از نوع این قرارداد ها در صلاحیت هیات های تشخیص و حل اختلاف است.

هیات تشخیص و هیات حل اختلاف پس از دریافت شکایت در مورد اختلاف فیمابین نمایندگان یا نمایندگان قانونی کارگران و کارفرما فورا” و خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و نظر نهائی خود را اعلام خواهند داشت در هر صورت هیات حل اختلاف موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت شکایت به موضوع رسیدگی نماید.

حدود وظیفه های و اختیارات هیأت تشخیص :

۱ – بازبینـی و دریـافت تصمیم دربـاره هر گونه اختلاف شخصی میـان صاحبکار و کارگر یا کارآموز که ناشی از انجام مقررات قانون کار، قرارداد یا کارآموزی و موافقت نامه‌های کارگاهی می‌باشد.

۲ – بازبینـی به اختلافات ناشی از قراردادهای کار که برای زمان موقت و یا برای انجام کار مشـخص منعقد شده باشد.

۳ – هر موقع کارگر در انجام وظیفه های محوله قصور ورزد و یا آیین نامه‌های انضباطی کارگاه را پـس از تذکرات کتبی نقض نماید، صاحبکار حق دارد موقعی اعلام نظـر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر بدهی ها و حقوق معوقه به نسبت هر سـال سابقه‌ی کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر به عنوان حق سنوات به او پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید .

ضمنا اگـر کارگاه مشمول شورای اسلامی کار نبوده و یا شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی در آن تشکیل نشده باشد، اعلام نظـر مثبت هیأت تشخیص در فسخ قرارداد کار الزامی می باشد.

حدود وظیفه های و اختیارات هیأت حل اختلاف

۱ – بازبینـی به اعتراضاتی که در فرجه مقرر نسبت به آرای هیأت های تشخیص به عمل آمده است.

۲ – بازبینـی به تقاضای کتبی بیمه شده بیکارمبنی بر دارا بودن عذر موجه در زمینه نداشتن اعلام بیکاری به اداره کار و کارها اجتماعی ظرف مدت مقرر.

۳ – بازبینـی به اختلافات ناشی از انجام طرح طبقه بندی شغل ها.

باتوجه به اینکه این کارفرمایان هستند که دربیشتر موارد تخلف می کنندما در ذیل مراحل شکایت ازکارفرما را ذکر میکنیم.اما گاهی اوقات کارگران نیزتخلفاتی انجام میدهن که کارفرما می تواند از آنها شکایت کند.

مراحل شکایت از کارفرما

جهت شکایت از کارفرما لازم است که در وهله اول دادخواست شکایت تنظیم و ثبت گردد. در دادخواست شکایت لازم است که  کلیه مطالبات کارگر بیان گردد .مطالبات کارگران عبارتند از : حق بیمه، سنوات ،حق السعی، اضافه کاری ها و….

نکته حائز اهمیت

برخی از مطالبات کارگر را در یک دادخواست به صورت همزمان نمی توان مطالبه نمود ،برای مثال کارگری که بابت اخراج غیر قانونی شکایت می نماید، نمی تواند به صورت هم زمان درخواست بازگشت به کار و مطالبه حق  سنوات را داشته باشد.

چرا که اگر قصد بازگشت به کار دارد، مطالبه حق سنوات معنا نمی یابد و چنانچه قصد مطالبه سنوات را دارد، دیگر امکان بازگشت به کار را ندارد. چنانچه فردی هر دو این موارد را باهم مطالبه نماید به هیچ کدام ترتیب اثر داده نمی شود.

در سابق ثبت دادخواست در ادارات کار به صورت سنتی انجام میگرفت اما در حال حاضر ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی است و متقاضی شکایت لازم است که دادخواست شکایت خویش را در سامانه اداره کار ثبت نماید که البته به جز دادخواست لازم است که مدارک و مستندات نیز بارگذاری گردد که این امر مراحل خاص خود را می طلبد که خارج از بحث می باشد و جهت  خودداری از اطاله کلام از ذکر جزئیات خودداری می گردد.

 

پس از اینکه اسناد و مدارک ثبت می گردد، زمان رسیدگی در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به متقاضی شکایت ابلاغ   می گردد که این امر هم توسط پیامک به متقاضی اطلاع داده میشود و متقاضی لازم است که به پنل کاربری خویش مراجعه نماید و زمان و آدرس محل حضور را مشاهده نماید.

از طرفی دیگر به کارفرما نیز این امر ابلاغ می گردد تا وی نیز جهت حضور در مکان مقرر حاضر گردد.

ذکر یک نکته مهم:

چنانچه ابلاغ به کارفرما صورت گیرد، او نیز لازم است در سامانه اداره کار ثبت نام نماید و در غیر این صورت به عرایض کارفرما در مراجع صالح رسیدگی کننده ترتیب اثر داده نمی شود.

متقاضی شکایت لازم است که در زمان مقرر در مکان مشخص شده حضور یابد تا به شکایت وی رسیدگی صورت گیرد.

چطور می توانم از کارفرما شکایت کنم؟

نحوه شکایت از کارفرما در سابق به صورت فرم هایی بود که فرم دادخواست نامیده می شد و متقاضی مشخصات خود و کارفرما و مطالباتش را در آن درج می کرد و در مراجع اداره کار به واحد ثبت دادخواست مراجعه می نمود و فرم را ثبت می نمود . در حال حاضر به جهت جلوگیری از حجم مراجعه کنندگان حضوری و به جهت سهولت کار ثبت دادخواست به صورت الکترونیکی انجام می گیرد و همینطور متقاضی بایستی آدرس کارفرما و اسناد و مدارک خود را به صورت اسکن شده در فرم دادخواست الکترونیکی ثبت نماید .

به جهت نوپا بودن این روش ، برخی از مراجع اداره کار هنوز قسمتی از اعمال لازم را به صورت سنتی انجام می دهند.

مدت زمان شکایت از کارفرما چقدر است؟

مدت زمان شکایت از کارفرما بسته به اینکه موضوع شکایت و مطالبات  کارگر چه مواردی است، متفاوت است. گاهی قانون گذار جهت برخی از مطالبات کارگران زمان مشخصی را قرار داده است، که چنانچه کارگری خارج از این مدت مطالباتی داشته باشد در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به درخواست وی رسیدگی نمی شود.

مثال: کارگری که قصد دارد، جهت اخراج غیر قانونی  از کارفرما شکایت نماید بایستی دادخواست شکایت خویش را ظرف یک ماه از اخراج غیر قانونی در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار مطرح نماید . در غیر این صورت به دادخواست وی ترتیب اثر داده نمی شود.

مدارک مورد نیاز جهت شکایت از کارفرما

چنانچه کارگر قصد شکایت از کارفرما را داشته باشد لازم است که اسناد و مدارک لازم جهت اقامه دعوا را داشته باشد چراکه در غیر این صورت حتی در صورت طرح شکایات در مراجع صالح، دادخواست وی رد می گردد .

از این رو دارا بودن اسناد و مدارک محکمه پسند در درجه اول اهمیت در شکایت از کارفرما قرار دارد.

اولین و مهم ترین موردی که بایستی اثبات گردد این است که بین کارگر و کارفرما رابطه کارگر و کارفرمایی محرز گردد، چراکه در این صورت است که کارگر می تواند از کارفرما تحت عنوان مطالبات کارگری درخواستی داشته باشد.

چنانچه رابطه کارگر و کارفرمایی وجود نداشته باشد، امکان رسیدگی به چنین امری در مراجع صالح اداره کار وجود ندارد و لازم است که به سایر مراجع صالح رسیدگی کننده رجوع شود.

سوال: رابطه کارگر و کارفرمایی به چه صورتی اثبات می گردد ؟

اولین و البته مهم ترین سندی که سبب اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی می گردد قرارداد کار فی مابین کارگر و کارفرماست. قرارداد کار، چنانچه کتبی باشد و شرایط کار و حق و حقوق کارگر در آن قید شده باشد، امکان انکار کارفرما را تا حد بالایی کاهش می دهد.

البته لازم به ذکر است که…

گاها کارفرما ادعای جعل نسبت به قرارداد کار ارائه شده توسط کارگرمی نماید که البته رسیدگی به ادعای جعل کارفرما درمراجع اداره کار رسیدگی نمی گردد و به چنین ادعایی در اداره کار ترتیب اثر داده نمیشود و چنانچه ادامه رسیدگی به سند مزبور وابسته باشد تا زمان رسیدگی به ادعای مزبور، رسیدگی در مراجع اداره کار متوقف می گردد.

از دیگر مدارکی که کارگران معمولا جهت اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی بدان استناد می نمایند، فیش های  واریزی از حساب کارفرما به حساب کارگر می باشد که بسته به اینکه این پرداخت ها به چه صورت باشد، (چک، کارت به کارت و… ) ساز و کار متفاوتی  را دارا می باشد.

لیست پرداخت حق بیمه نیز از دیگر مستنداتی است که نشان می دهد کارگر مزبور در کارگاه یا شرکت و در کل در مجموعه مورد شکایت به کار اشتغال داشته است.

مدارک و مستنداتی که بایستی به مراجع صالح در اداره کار ارائه گردد بایستی رابطه کارگر و کارفرمایی را به اثبات برساند که البته این اسناد و مدارک بسته به شرایط و عمل مورد اشتغال متقاضی متفاوت می باشد.

گاه کارگران بدین دلیل که سند و مدرکی ندارند از شکایت صرف نظر می نمایند در حالیکه  طرق متفاوتی جهت اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی و مطالبات کارگران وجود دارد که گاه کارگران از آن بی اطلاع می باشند و اینجاست که لزوم مشاوره با وکیل اداره کار متخصص می تواند کمک شایانی به کارگران بنماید.

محل شکایت از کارفرما

مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی می باشد . مراجع اداره کار، مخصوصا در شهرهای بزرگ در مناطق مختلفی وجود دارند که با توجه به اینکه محل کار متقاضی شکایت در کدام منطقه باشد، نزدیک ترین اداره کار آن منطقه صالح به رسیدگی می باشد.

چرا برای شکایت کردن از کارفرما به وکیل نیاز دارم؟

در طرح شکایت از کارفرما در وهله اول اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی در درجه اول اهمیت قرار دارد و سپس لازم است که اسناد و مدارک کافی جهت اثبات حقوق و مزایای مطالبه شده وجود داشته باشد و لازم است که کارگر ملتفت باشد که چه حق و حقوقی دارد که میتواند مطالبه نماید. چراکه به کرات دیده می شود که برخی از کارگران از بدیهی ترین حق و حقوق قانونی خویش که قانون کار به آنان اعطا نموده است بی خبرند و از این رو با نا آگاهی سبب ضایع شدن حق و حقوق خویش می شوند.

از این رو توصیه می شود  که کارگران، پیش از هر اقدامی با حقوق خویش آشنا شوند تا بدانند که چه حق و حقوقی به آنان تعلق میگیرد و چه حقوقی را می توانند مطالبه نمایند و چه حقوقی را نمی توانند .

گاهی کارگران با تصورات واهی و بدون هیچ سند و مدرکی طرح شکایت می نمایند و همین امر سبب می گردد که دعوا مزبور محکوم به شکست باشد. البته بسیار مشاهده می شود که کارگران اسناد و مدارک کافی نیز دارند اما بدین جهت که از مدارک مزبور در جایگاه صحیح استفاده نمی نمایند حق قانونیشان را نمی توانند مطالبه نمایند.

فلذا بهتر است با مشاوره حقوقی مشورت و هم فکری های لازم به عمل بیاید تا در جلسه رسیدگی مانعی سبب تضییع حق کارگران نگردد.

مزیت طرح شکایت کارگر از کارفرما توسط وکیل اداره کار چیست ؟

1-اشراف بر قوانین اداره کار، بیمه تامین اجتماعی، آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط  و استخراج مستندات صحیح  و قانونی

2-عدم نیاز به حضور کارگر در مراجع رسیدگی کننده (این امر بدین جهت که بسیاری از کارگران تمایل به رو به رویی با کارفرما سابق خویش ندارند بسیار کارساز است.)

3-به کار بردن به موقع از واژه ها  و مستندات به همراه فن بیان قوی وکیل اداره کار در مراجع رسیدگی کننده

3-آشنایی با  رویه و روند رسیدگی در مراجع صالح  رسیدگی کننده به اختلافات کارگر و کارفرما

وکلای متخصص اداره کارگرگروه وکیل سلمان احدی چه خدماتی را به شما ارائه می دهند؟

1-ارائه مشاوره تلفنی رایگان با وکیل اداره کار متخصص

2-مشاوره حضوری با چند تن از وکلای صاحب تجربه در دعاوی اداره کار

3-پرداخت حق الوکاله یک وکیل متخصص و بهره بردن از راهنمایی و هم فکری چند وکیل متخصص اداره کار

4-قبول وکالت در کلیه دعاوی کارگر و کارفرما

5-در جریان قرار دادن موکلین از روند رسیدگی در مراجع صالح

6-برای مشاوره حقوقی با وکیل اداره کار و یا مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پرس تماس بگیرید.

سوالات متداول شکایت از کارفرما

1-در چه شرایطی می توان از کارفرما شکایت کرد؟

شکایت از کارفرما می تواند دلایل متعددی داشته باشد ، از جمله عدم پرداخت حقوق و مزایای کار، اخراج غیر قانونی، عدم بیمه نمودن کارگر و ….

2-چگونه از کارفرما شکایت کنیم؟

نحوه شکایت از کارفرما در سابق به صورت فرم هایی بود که فرم دادخواست نامیده می شد و متقاضی مشخصات خود و کارفرما و مطالباتش را در آن درج می کرد و در مراجع اداره کار به واحد ثبت دادخواست مراجعه می نمود و فرم را ثبت می نمود.

3-کدام مرجع مسئول رسیدگی به شکایت از کارفرما است ؟

مراجع صالح رسیدگی کننده به دعاوی کارگر و کارفرما اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی می باشد.

4-چرا برای شکایت از کارفرما به وکیل متخصص نیاز داریم؟

در طرح شکایت از کارفرما در وهله اول اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی در درجه اول اهمیت قرار دارد و سپس لازم است که اسناد و مدارک کافی جهت اثبات حقوق و مزایای مطالبه شده وجود داشته باشد و لازم است که کارگر ملتفت باشد که چه حق و حقوقی دارد که میتواند مطالبه نماید.

 

حق بیمه در سال ۱۴۰۱ به تفکیک سهم کارگر و کارفرما

حق بیمه سال ۱۴۰۱ | مبنای محاسبه حق بیمه و میزان آن در سال ۱۴۰۰ بر اساس فرمول آن تشریح شد.

شناسنامه قانون- مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از دستمزد واقعی بیمه شده است که ۲۳درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد سهم بیمه شده است. مسئول پرداخت حق بیمه کارفرماست که در صورت‌عدم پرداخت بموقع مشمول جریمه خواهد بود.

حق بیمه را می‌توان به چهار دسته عمده تقسیم کرد:

– حق بیمه‌ای که براساس دستمزد و حقوق پرداختی توسط کارفرما، محاسبه وتعیین شده و به صورت لیست پرداخت حق بیمه به شعب سازمان ارائه می‌گردد.

– حق بیمه‌ای که بصورت مقطوع و براساس ماده (۳۵) توسط سازمان تامین اجتماعی برای برخی از مشاغل تعیین می‌شود.

– حق بیمه‌ای که برای بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری (خویش فرما) تعیین می‌شود که بر اساس دستمزد و حقوق اعلامی متقاضی و قرارداد فی‌مابین تعیین می‌شود. در این حالت میزان دستمزد اعلامی می‌بایست مابین حداقل و حداکثر دستمزد سال مورد نظر باشد.

– تعیین حق بیمه به صورت ضریب برای قراردادهای پیمانکاری که توسط سازمان تامین اجتماعی تعیین می‌شود.

نحوه محاسبه حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۱

معیار‌های اصلی که به صورت مستقیم، بر روی حق بیمه سال ۱۴۰۱ تاثیر می‌گذارند، حقوق روزانه کارگر، بن کارگری و حق مسکن هستند.

=سهم حق بیمه کارگران و کارفرمایان در سال ۱۴۰۱

تعداد روز‌های کارکرد x پایه حقوق روزانه + حق مسکن + بن کارگری x سی درصد

نرخ بیمه کارگران مشمول قانون کار معادل ۳۰ درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه است. ۷ درصد حق بیمه سهم کارگران است که کارفرما از حقوق و مزایای ۱۴۰۱ ماهانه کارگر کسر کرده بر روی آن ۲۳ درصد حق بیمه سهم کارفرما را اضافه کرده و به تامین اجتماعی واریز می‌کند.

Rate this post

درباره سلمان احدی

همچنین ببینید

تصفیه شرکت ها

تصفیه شرکت به چه معنی است؟ برای شروع مطلب با این موضوع مطالب را آغاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
تماس با ما (کلیک کنید)